tisdag 9 april 2019

Konsten att bli en viol

Titel: Konsten att bli en viol
Författare: Maja Willander
Förlag: HarperCollinsNordic
ISBN: 978-91-5093-302-4 
Språk: Svenska
Antal sidor: 336
Finns hos: Adlibris / Bokus
************************************************************************************
Handling: Melinda jobbar som administratör på en reklambyrå men drömmer om att bli en framgångsrik art director. Hon försöker alltid passa in och göra det som förväntas av henne. Men på jobbet finns två andra som inte är lika måna om att följa normen. Som den äldre kollegan Erik, och Mårten - den udda killen som jobbar i postrummet och som Melinda inte kan låta bli att störa sig på. 

Men trots att hon gör allt rätt känns det bara fel. Inte ens när det blir semester och Melinda får vara ensam i sitt älskade torp kan hon slappna av. När tillvaron till slut rämnar inser hon att hon tappat bort sig själv på vägen. Vem är hon egentligen? Vad är viktigt i livet? Och hur kommer det sig att Erik inte har några rosor i sin trädgård, men däremot gott om violer?

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: För ett par år sedan läste jag Maja Willanders "Operation bönsyrsa" som jag verkligen gillade. När jag fick förfrågan från författaren om jag ville läsa denna bok "Konsten att bli en viol" tvekade jag inte att tacka ja.

Detta är en härlig och charmig feelgood bok, den innehåller allt det där man vill ha i denna typ av bok, humor, sorg och djup. Det är en lättsam bok som gör mig glad, passar perfekt när man vill läsa något lättsmält som ändå har ett djup i sig. Boken handlar mycket om att gitta sig själv, passa in och göra det men vill göra. Den ställer också frågor om livet och vad man vill göra av det, något som jag tror att alla vi människor ställer sig någon gång i livet.

Huvudpersonen Melinda är lätt att tycka om. Hennes situation på jobbet är nog inte så svårt att känna igen. Man vill vara till lagts, visa framfötterna och göra bra ifrån sig speciellt om det är ens drömjobb. Det är intressant att följa hennes utveckling. Erik, Ingrid och Mårten var andra karaktärer jag föll för.

Melindas torp låter som en dröm, efter renoveringen vill säga. Omgivningarna kring stugan är så mysig och ger en fin stämning till resten av historien. Man verkligen känner doften av sommaren och blommorna, jag är så redo för vår och sommar.

Betyg: 3 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från författaren, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.