onsdag 15 maj 2019

TV-serie: Störst av allt: Säsong 1

Titel: Quicksand
Originaltitel: Störst av allt
Premiär: 5 april 2019 (Sverige) 
Längd: ca 45 min per avsnitt
Antal avsnitt: 6
Skådespelare: Hanna Ardéhn, Felix Sandman, David Dencik, Ella Rappich, Reuben Sallmander, William Spetz
Genre: Drama
Sett på: Netflix
Betyg på IMDb: 7,6
Länk till IMDb

Handling: "När en tragedi sker i en av Stockholms rikaste förorter står en vanlig gymnasieelev, Maja Norberg, anklagad för mord. När händelserna från den tragiska dagen uppdagas avslöjas också privata detaljer om Majas förhållande med Sebastian Fagerman och hans dysfunktionella familj."

Kommentarer: Innan jag såg serien så läste jag boken. Jag var väl inte så jätte överväldigad av själva boken. Du kan läsa min recension av den här.
I detta fall får jag säga att jag tyckte bättre om tv-serien än vad jag gjorde om boken.

"Störst av allt" eller "Quicksand" som den heter på engelska är Netflix första svenskproducerade tv-serie. Så skönt med en serie på endast 6 avsnitt och ca 45 min per avsnitt då Netflix i vanliga fall brukar göra längre avsnitt. Det var skönt att ha läst boken innan jag såg serien. Det är svårt att ha med allt som boken förklarar och så hade jag boken färskt i minnet. Man behöver absolut inte ha läst boken men det är en fördel.

Detta är inte den bästa serie jag sett men gillade den verkligen. Den har sina småbritser men på det stora hela är det en bra serie och framförallt välgjord serie.

Skådespelarna överlag är bra, de flesta iallafall. Hanna Ardéhn som spelar Maja har jag inte hört talas om innan. Hon är den som är mest minnesvärd, hon gör en fantastisk rollprestation. Hon syns i stort i varje scen och imponerade verkligen på mig. Mycket utspelar sig i hennes blickar och ansiktsuttryck, man verkligen ser hennes smärta.
Jag var lite skeptisk till Felix Sandman, vet egentligen inte varför. Jag känner inte till honom så mycket mer än att han medverkat i Melodifestivalen. Jag är riktigt imponerad av honom också. Visst hade han ett par repliker som fick mig att ta fram skämselskudden och ibland blev det lite väl cringe och överdramatiserat men han gjorde också riktigt bra ifrån sig.
Inget ont om William Spetz som spelade Samir, men han var så felcastad. Trodde inte ett dugg på honom som "kärleksintresse" till Maja. Han var så fel för den här rollen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.