tisdag 21 maj 2019

Pojken som försvann av Cecilia Sahlström

Titel: Pojken som försvann
Författare: Cecilia Sahlström
Förlag: Bokfabriken
ISBN: 978-91-7835-013-1
Serie: Sara Vallén #3 
Språk: Svenska
Antal sidor: 349
Finns hos: Adlibris / Bokus
**********************************************************************************
Handling: Året är 1998 och en tvåårig pojke försvinner spårlöst från en förskola i Lund. Trots polisens ansträngningar, och till moderns stora förtvivlan, förblir fallet olöst. 

Tjugo år senare får kommissarie Sara Vallen vid polisen i Lund in ett tips som tycks vara kopplat till den försvunne pojken. Samtidigt utsätts Saras döttrar Klara och Bella för trakasserier av en grupp unga män med nazisympatier. Orsaken är att döttrarna startat en studentförening som stöder ensamkommande ungdomar i deras skolarbete. En av dessa ungdomar, Reza, hittas död i Höje å med ett kakkors inristat i pannan. 

Det inleds en omfattande jakt på mördaren samtidigt som Sara och kollegan Torsten Venngren följer upp de nya tipsen om den försvunne pojken från 1998. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: Tredje delen i serien om Sara Vallén och poliserna i Lund. Den här boken sträckläste jag under en dag, den gick inte att lägga ifrån sig. Jag skulle vilja säga att det är den bästa boken i serien, har verkligen gillat alla men denna kände jag verkligen var den bästa. Detta var verkligen en bladvändare, med korta kapitel som gör att man bara vill fortsätta läsa tills sista sidan är utläst.

Jag sugs direkt in i handlingen, jag blir berörd av den försvunna tvååringen som vanligt försöker jag gissa mig till vad som har hänt. Det är spännande att följa polisernas arbete med att hitta pojken. Det märks verkligen att författaren har en god inblick och kunskap inom polisväsendet.
Boken tar även upp ett annat ämne, högextremism. Författaren tar sig ann även detta ämne skickligt och hur det kan och ser ut i dessa kretsar, riktigt obehagliga är de.

Karaktärerna är i stort sett uppdelade i de goda och onda. Det är faktiskt skönt ibland att läsa om en arbetsplats hos polisen där de flesta trivs med varandra och har det bra på arbetsplatsen och genuint tycker om varandra och att arbeta med varandra.

Betyg: 4 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bokfabriken, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.