söndag 2 augusti 2020

David Copperfield av Charles Dickens

Titel: David Copperfield 
Författare: Charles Dickens
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0011-418-3
Original titel: David Copperfield 
Antal sidor: 907

Handling: Vi möter David Copperfield när han kommer till världen. De barnmorskor och läkekonstkunniga som fanns i grannskapet hade följt hans utveckling sedan långt innan de hade nöjet att träffa den lilla pojken i livet. De var alla rörande ense om att den unge herrn skulle ha ett oturligt liv. 

Vi möter den unge David Copperfield, och får följa med under hans äventyrliga uppväxt och in i vuxen ålder. David Copperfield anses vara författaren Charles Dickens mästerverk. 

Kommentar: Den här utgåvan av denna bok som jag har var verkligen inte lätt att varken hålla i eller läsa i, texten är minimal. Jag lånade den som e-bok på biblioteket till paddan men där fick jag endast tag i någon version som hade uråldrigt språk, gick ju inte att läsa. Så det var bara att läsa den utgåvan jag hade.

Det är en fin historia men den är på tok för lång bok med långdragna dialoger. Den tar ett tag att komma in i, jag först in i den när David Copperfield tvingas klara sig på egen hand, då blir den intressant.

Trots sin längd är den läsvärd, det är en gripande berättelse och väldigt välskriven trots att den kom ut för så pass många år sedan. Jag gillar Dickens personlighetsbeskrivningar, han var en mästare på att beskriva människor blandat med humor och medkänsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.