torsdag 18 juni 2020

Tystnadens torn av Mina & Magnus Dennert

Titel: Tystnadens torn
Författare: Mina & Magnus Dennert
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-91-6420-663-3 
Antal sidor: 385
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Piratförlaget, stort tack!

Handling: Journalisten Roya Zand kämpar dagligen mot lögnerna och hatet som sprids på internet. Hon har skapat en nätrörelse som på kort tid blivit en viktig röst för mänskliga rättigheter i landet och satt käppar i hjulet för högerextremismens framfart. 

När en kvinna med kopplingar med Royas kamp hittas mördad i ett vattentorn i Göteborg misstänker Roya att någon gjort verklighet av hoten. Tillsammans med en kollega börjar hon granska de som hatar och förstår snart att det inte rör sig om en ensam galning, utan ett organiserat nätverk. 

Kommentar: "Tystnadens torn" är en mycket aktuell bok. Den tar upp ämnen som hat och hot mot journalister, falska och fejkade nyheter, mänskliga rättigheter och högerextremism. Jag är inte jättebekant med författarparet och journalisterna Mina och Magnus. Visste lite om dem när jag började läsa boken, det märks att de har stora kunskaper i ämnena de skriver om i denna bok.

Berättelsen börjar lite långsamt, men tempot och spänningen ökar. Sista halvan av boken gick inte att lägga ifrån sig och den griper tag om mig som läsare. Otroligt fängslande och trovärdig berättelse. Som läsare bjuds man på en hel del cliffhangers och vändningar. Man blir ju mörkrädd och arg av att läsa hur vissa personer är så fulla av hat och vilka åsikter de har, men tyvärr är detta vardag och inte alls ovanligt.
Roya är en sympatisk karaktär som är lätt att fatta tycke för och intressant att följa. Boken hintar om en uppföljning vilken jag hoppas det blir för här finns mer att berätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.