onsdag 10 juni 2020

Mytomanen av Sofie Sarenbrant

Titel: Mytomanen 
Författare: Sofie Sarenbrant
Förlag: Bookmark Förlag
ISBN: 978-91-8900-747-5
Serie: Emma Sköld #8
Antal sidor: 415
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Bookmark Förlag, stort tack!

Handling: Efter en orienteringsdag i skolan hittas en pojke död i Ålstensskogen. Kroppen är illa tilltygad och värdesakerna försvunna. Misstankarna riktas mot ett ungdomsgäng som har knivrånat jämnåriga i Bromma. 

Kriminalinspektör Emma Sköld måste lösa fallet innan mördaren slår till igen, men hon har en känsla av att det är något som inte stämmer. Och vad är det henens kollegor döljer? Ibland är sanningen för svår att uttala. 

Kriminalinspektör Emma Sköld måste lösa fallet innan mördaren slår till igen, men hon har en känsla av att det är något som inte stämmer. Och vad är det hennes kolleger döljer? Ibland är sanningen för svår att uttala.

Kommentar: "Mytomanen" är den åttonde delen i serien om kriminalinspektör Emma Sköld. I år firar dessutom Sofie Sarenbrant 10 är som författare, en av mina favoritförfattare. Jag har gillat alla hennes böcker och speciellt denna serie, och jag kan säga att Mytomanen inte gjorde mig inte besviken.

Jag börjar dock tröttna lite på att Josefin ska verka som någon form av privatutredare, här blir hon nästan som en mellanhand. Absolut förståeligt att hon har en inblick i detta fall men jag har svårt att ta henne så seriöst längre när hon nu även ska bistå polisen och nästan lösa det åt dem.

Som alltid skriver Sofie om ett aktuellt och spännande ämne. Boken och handlingen tar fart direkt, och jag vill som vanligt inte sluta läsa då det är bäddat för sträckläsning. Tempot är lite långsammare än i de tidigare böckerna men det gör mig ingenting, sjävklart finns det gott om cliffhangers och överraskningsmoment som jag som vanligt inte ser komma. Författaren väver mycket skickligt in aktuella ämnen, budskap och samhällsproblem. Jag hinner väl misstänka nästan varenda en innan det går upp för mig hur det ligger till.

Betyg: 4 av 5

2 kommentarer:

  1. Har på sistone hört väldigt mycket gott om Sarenbrant och hennes böcker, vilket har väckt min nyfikenhet. Och nu när du skriver positivt om henne blir jag ännu mer sugen på att ge henne ett försök :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh kan varmt rekommendera hennes böcker, du kommer inte bli besviken :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.