söndag 7 juni 2020

Hjärnstark: Hur motion och träning stärker din hjärna av Anders Hansen

Titel: Hjärnstark: Hur motion och träning stärker din hjärna
Författare: Anders Hansen
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-845-2 
Antal sidor: 253
Finns hos: Adlibris / Bokus

Handling: Vill du bli mer stresstålig, må bättre, förbättra ditt minne och bli mer kreativ och intelligent? Se då till att röra på dig! Regelbunden träning har nämligen visat sig vara den bästa hjärngympan som finns, bättre än sudoku, korsord och alla tänkbara kosttillskott tillsammans. 

Man vet i dag att hjärnan är enormt föränderlig. Det bildas ständigt nya hjärnceller och nya kopplingar skapas och försvinner. Allt du gör, till och med varje tanke du tänker, förändrar din hjärna lite grann. Och det gör i alla högsta grad även motion och träning. När du rör på dig blir du inte bara piggare och mår bättre, det påverkar också koncentrationen, minnet, måendet, sömnen, kreativiteten och stresståligheten, till och med din personlighet och intelligens.  

Kommentar: Egentligen läser jag inte denna typ av böcker, har alltid haft svårt för att läsa "självhjälpsböcker" Men denna blev jag intresserad av när jag hörde Anders Hansens sommarprat, samt lyssnade till honom på förra årets bokmässa. Efteråt hade han signering så jag slog till för jag tyckte han pratat så intressant.

Det som jag gillade med denna bok är att det är ingen "hälsoguru" som skrivit boken där hen ska "tvinga" på en en massa åsikter utan det är en hjärnforskare som skrivit den. Det blir mer trovärdigt för mig.

Intressant och välskriven bok. Jag är ute och springer ett par gånger i veckan så att läsa detta gav mig ännu mera motivering att fortsätta med det. Anders Hansen förklarar på ett tydligt sätt fördelarna med att motionera och hur det påverkar din hjärna och ditt mående.
Jag gillade verkligen boken men upplevde den ibland som lite tjatig och att samma sak upprepades. Men absolut en bra och inspirerande bok.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.