lördag 3 augusti 2019

Vackra unga döda av Jessica Fellowes

Titel: Vackra unga döda
Författare: Jessica Fellowes
Förlag: Bokförlaget Polaris
ISBN: 978-91-7795-029-5
Original titel: Bright young dead
Serie: Mitford morden #2
Antal sidor: 366
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Bokförlaget Polaris, stort tack. 

Handling: När Pamela Mitford firar sin 18-årsdag på Asthall Manor har det glada 20-talet nått sin höjdpunkt, och Asthall är invaderat av ett kotteri av njutningslystna, vackra unga personer ut gräddan av den engelska societeten. Deras traditionsenliga skattjakter är vida omtalade men leken slutar i tragedi när den grymma, karismatiska Adrian Curtis blir knuffad från den närliggande kyrkans tak och avlider. 

Polisen slår fast att mördaren måste vara tjänsteflickan Dulcie. Men MItfordsystrarnas barnsköterska och förklädde Louise Cannon är övertygad om att Dulcie är oskyldig och fast besluten att rentvå henne. 

Kommentar: Tyckte väldigt mycket om första delen i den här serien, så jag såg verkligen fram emot att läsa andra delen när den dök upp hemma. Läste någonstans att Jessica Fellowes planerar att skriva en bok för varje Mitford dotter, hoppas det. Precis som i föregångaren andras verkligen boken 1920-tal, älskar det. Perfekta miljöskildringar kring 1920-talet, nattklubbarna och personbeskrivningar. En charmig pusseldeckare utan en massa våld och blod. Tycker man om Agatha Christie kommer man tycka om detta. Denna bok var dock på sina ställen lite väl seg och långdragen, lite för många personer att hålla reda på så jag tappar bort mig ibland. Men härlig läsning, ser fram emot nästa del.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.