lördag 10 augusti 2019

Kniv av Jo Nesbö

Titel: Kniv
Författare: Jo Nesbö
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0017-907-6
Serie: Harry Hole #12
Antal sidor: 583
Finns hos: Adlibris / Bokus

Första meningen: En trasig klänning vajade från en gren på en murken tall. 

Handling: Harry Hole har förlorat allt. Han har blivit utkastad av Rakel, förlorat jobbet som utredare och dricker nu hårdare än någonsin. Bottenkänningen är redan ett faktum.

Men när Harry vaknar en dag, kraftigt bakfull och med händerna och lakanen indränkta i blod, inser han att han ännu har en bit kvar att sjunka. De följande dagarnas händelser tvingar ut honom på en gastkramande jakt, inte bara på en ökänd gammal fiende, utan även på den mörka hemlighet som ligger dold i en natt han inte kan minnas. 

Kommentar: Tolfte delen i serien om Harry Hole. Som jag tycker om denna serie, jag har fortfarande inte tröttnat. Jag älskar Jo Nesbös böcker, jag var besviken på "Macbeth", som inte är en bok i serien om Harry Hole. Såg så mycket fram emot denna, slängde mig över den så fort jag fick hem den.
Denna var spännande som alltid och läsvärd, dock inte den bästa i Harry Hole serien, tyvärr. Den fångade mig inte på samma sätt som de övriga har, den hade lite för långa utläggningar som inte tillförde historien något. Men Nesbö är en mästare på att skriva nervkittlande spännande böcker, han är fantastisk duktig på att vilseleda läsaren, man ser inte visa vändningar komma.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.