måndag 6 maj 2019

Manhattan Beach av Jennifer Egan

Titel: Manhattan Beach
Författare: Jennifer Egan
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0017-495-8
Original titel: Manhattan Beach 
Språk: Svenska
Antal sidor: 507
Finns hos: Adlibris / Bokus
***********************************************************************************
Handling: New York, 1930-tal. 

Efter att Anna Kerrigans pappa försvunnit under oklara omständigheter tvingas hon axla ansvaret för familjen. 

När kriget bryter ut får hon jobb på skeppsvarvet och blir sedan varvets första kvinnliga dykare, samtidigt som letandet efter fadern leder henne till gangstern Dexter Styles och hans glamorösa värld. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: Den här boken har ju nominerats till "Årets bok". Jag vet inte detta blev inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Jag har en liten svaghet att läsa och se filmer/serier som utspelar sig på 20-30, talet, som har med gangsters att göra. Det var väl lite det jag trodde jag skulle få här. Så blev det inte riktigt.

Jag har inte läst något av denna författare tidigare så jag visste inte så mycket om henne, mer än att hon tydligen ska skriva på ett speciellt sätt. Vad det sättet är har jag faktiskt ingen aning om. Jag upplevde mest boken som seg och långdragen. Kände att den var på tok för lång för sitt eget bästa.

Hade svårt för i stort sett varje karaktär, ingen som jag fastnade för.

Detta blev ingen hit för mig men den kommer säker tilltala en och annan läsare.

Betyg: 2 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Albert Bonniers Förlag, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.