lördag 4 maj 2019

Ensam kvar av Rhiannon Navin

Titel: Ensam kvar
Författare: Rhiannon Navin
Förlag: Bookmark Förlag
ISBN: 978-91-8854-534-3
Original titel: Only child 
Språk: Svenska
Antal sidor: 310
Finns hos: Adlibris / Bokus
*********************************************************************************
Handling: Zack är sex år och står intryckt i en garderob när en ung kille går genom skolkorridorerna och skjuter ihjäl 19 personer. Zach hör skotten men anar inte då att ett av dem just har dödat hans storebror Andy. 

Händelserna får hela familjen att falla isär. Zachs mamma och pappa tar ut sin förtvivlan på gärningsmannens föräldrar, som de ställer till svars för dådet. Zach är förtvivlad, men är ändå den som har styrkan att börja gå vidare. Med ett barns optimism och envishet försöker han övertyga dem om att förlåtelse är möjligt. Och med Zachs hjälp kan familjen övervinna sorgens skoningslösa och ödesdigra kraft. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: Jag brukar ha lite svårt för barn som berättare i böcker men ibland så hittar man böcker där det funkar och det gör det verkligen här. I "Ensam kvar" får man läsa ut sexårige Zachs perspektiv. Jag hade nog blivit berörd av berättelsen även om den var skriven ur en vuxens perspektiv men i detta fall blev det extra berörande just för att det var ett barn som berättade. Jag tror även att det var det som även gjorde att den inte blev för tung att läsa. Självklart är det tung läsning men det blev inte lika tufft då man får se det genom ett barns ögon.

Författaren lyckas verkligen att fånga ett barns tankar. Det är en hemskt upplevelse för alla inblandade med det de har varit igenom men ännu värre för ett barn skulle jag vilja säga. Hon fångar verkligen alla funderingar, förvirring och känslor som Zach har på ett perfekt sätt. Boken handlar om så mycket mer än skolskjutningen. Den handlar mer om sorg och hur man handskas med den som barn och vuxen.

Jag kan inte ens sätta mig i de känslor som familjen upplever men jag blev så oerhört irriterad på Zachs mamma. Jag förstår att hon genomgår ett stort trauma men blir så upprörd över hur Zach behandlas. Både hon och pappan men speciellt mamman är så upptagna med sin egna sorg att hon liksom viftar bort Zachs känslor, som att han inte skulle känna något bara för att han är 6 år.

Betyg: 3 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bookmark Förlag, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.