tisdag 26 februari 2019

De mörkermärkta av Mattias Leivinger & Johannes Pinter

Titel: De mörkermärkta
Författare: Mattias Leivinger & Johannes Pinter
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-91-6420-551-3 
Språk: Svenska
Antal sidor: 407
Finns hos: Adlibris / Bokus
**************************************************************************************
Handling: I ett vårkallt Stockholm sker en serie mord som till en början inte verkar ha något samband. En sömnlös taxichaufför. En alkoholiserad före detta psykolog. En psykisk sjuk kvinna på ett behandlingshem. Tre människospillror förenade i sina olycksöden. 

När polisinspektör Iris Rivedal får fallen på sitt bord ställs hon inför en gåtfull mördare, en undflyende skepnad med dunkla metoder och ökända motiv. Och bakom honom anas en ansiktslös ondska bortom alla begrepp. 

Gradvis går det upp för henne att morden har rottrådar långt tillbaka i tiden, trådar som också löper in i hennes eget liv. Samtidigt samlas en krets människor för att bekräfta det de redan anat. Det förflutnas skugga har kommit tillbaka för att förgöra dem, de mörkermärkta. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: Detta är den första boken i en planerad trilogi. Jag var så peppad på denna, den visade sig inte riktigt vara det jag trodde den skulle vara. Lite besviken är jag allt men jag har inte gett upp på serien, har del två hemma som jag kommer läsa snart för jag tänker att jag kanske inte var på rätt humör när jag läste denna del.

Deckare är ju en genre som jag brinner för och och läser mycket av. För övernaturliga saker har jag lite svårt för, jag har lite svårt att tro på dem. Det är inte så att jag inte läser om övernaturliga händelser i böcker men jag vet inte hur passande det är i deckare. Den här beskrivs som en thriller med övernaturliga inslag, jag blev klart intresserad. Jag hade svårt att komma in i boken, upplevde den som något rörig, kan vara det som gjorde att jag hade svårt att komma in i den. Jag hade även svårt att hålla isär alla olika historierna, man ville nog få mer så mycket som möjligt i denna bok.

Jag gillar huvudkaraktären Iris Rivedal, henne ser jag fram emot att läsa mer om. De andra karaktärerna fastnade inte så mycket hos mig. Trots att detta inte blev en fullträff för mig så är den oerhört välskriven, för rätt läsare kan detta bli en riktig bladvändare.

Betyg: 3 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Piratförlaget, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.