måndag 14 januari 2019

TV-serie: Sthlm Rekviem: Säsong 1

Titel: Sthlm Rekviem 
Premiär: 3 oktober 2018 (Sverige) 
Längd: ca 43 min per avsnitt
Antal avsnitt: 10 
Skådespelare: Liv Mjönes, Jonas Karlsson, Alexej Manvelov, Magnus Rososmann, Jessica Liedberg
Genre: Crime ┃Drama ┃Myster
Sett på: TV4 Play
Betyg på IMDb: 6,3
Länk till IMDb

Handling: "Efter en tragisk bilolycka börjar kriminologen Fredrika Bergman jobba inom Stockholmspolisen. Tillsammans med poliserna Alex Recht och Peder Rydh tar de sig an flera grova brott som hotar Stockholm."

Kommentarer: Jag har läst samtliga böcker i denna serie av Kristina Ohlsson som denna tv-serie är baserad på. Det är en av mina favoritserier. Så det var med spänning jag tog mig ann tv-serien strax innan jul och betade av alla 10 avsnitt på 2-3 dagar.

Avsnitten är uppbyggda så som att tå avsnitt hänger ihop och samman, så varje fall får två avsnitt. Mot slutet knyts vissa händelser såklart ihop. Samtidigt tyckte jag att det var bra och samtidigt upplevde jag det som att det hastades igenom ibland då mycket skulle klaras av på två avsnitt om varje fall. Det upplevdes som att lösningen på fallen blev lite för kort. Mellan fallen och tidshopp får vi även ta del av Fredrikas, Alex och Peters privata problem, gillade blandningen. I början var det även något rörigt med alla flashforwards där Fredrika och Alex satt och pratade i en bil, men även det fick ju såklart en förklaring mot slutet och den pusselbiten föll på plats.
Avslutningen kändes dock lite frustrerande för mig. Jag hoppas faktiskt på en fortsättning eftersom det ändå kändes så öppet, för jag vill klart se mer av denna serie.

Skådespelarna gör ett bra jobb, de är alla trovärdiga. Jag är extra svag för Jonas Karlsson och Alexej Manvelov, speciellt Alexej på sista tiden då han kommit att bli en favorit efter att jag sett "Innan vi dör" där han är helt makalös. Trots att de tre utredarna är väldigt olika lyckas de bygga upp en gemensam intressant grupp som tilltalar oss tittare, deras samspel är mycket bra.

Det är en spännande och mycket välsed serie, svårt att sluta titta när man väl har startat.

4 kommentarer:

  1. Tyckte om den här. Håller med om Jonas Karlsson och Alexej Manvelov, superbra i Innan vi dör (liksom Adam Pålsson som jag är lite svag för ;)) Hoppas också på fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Adam Pålsson är jag också lite svag för :) ska se till att börja på Dirigenten :)

      Radera
  2. Jag blev besviken av serien! Jag har läst Kristina Ohlssons böcker med stort nöje, men tycker inte att tv-serien levde upp till dem. Tyvärr... Jag tyckte inte det blev spännande av någon anledning. Kanske blir bättre, om det blir fler avsnitt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokserien av Kristina Ohlsson är fantastiska, en av mina favoritserier. Serien kommer givetvis inte upp till dens nivå men jag gillade den ändå och tycker den är absolut sevärd, upplevde att den blev bättre alltefter jag såg avsnitten.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.