tisdag 29 januari 2019

Leona: Utan mänskligt värde av Jenny Rogneby

Titel: Leona: Utan mänskligt värde
Författare: Jenny Rogneby
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-811-7
Serie: Leona #3
Språk: Svenska
Antal sidor: 336
Finns hos: Adlibris / Bokus
***************************************************************************************************************************
Handling: En psykiskt sjuk kvinna blir påkörd av ett Arlanda Express-tåg vid Karlbergs station. Allt tyder på att det rör sig om ett vanligt självmordsförsök, men snart upptäcker man att den sargade kvinnan även har andra skador än de hon ådragit sig vid tågstationen - hon saknar en njure. 

När sedan en hemlös tiggare rasar ihop blodig mitt på Sergels torg och även han saknar ett organ förstår man att en grupp hänsynslösa gärningsmän satt i system att plundra samhällets mest utsatta människor på kroppsdelar. 

Leona Lindberg, den skickliga och okonventionella utredaren på Citypolisen, får ärendet på sitt bord, och spåren leder henne till en mycket skitig verksamhet. Leona känner sig ovanligt engagerad i sitt arbete, samtidigt som hon ställer sig fullständig frågande till att hennes överordnade ser  henne som aktuell för en ny chefsposition. Själv har hon nämligen fokus på annat håll. I sin strävan efter ett nytt liv har hon den här gången valt att ta saker och ting helt i egna händer med en ny sidoverksamhet: att ta från de onda - och ge till sig själv. Men Leona får också lära sig att allt har ett pris. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: Tredje boken om Leona Lindberg som står på båda sidorna om lagen. Tycker så mycket om den här serien, känner att böckerna blir bättre och bättre för varje bok jag läser.

Som vanligt får vi följa Leona som försöker att bli rik på brottslig väg. Istället för att få hjälp och utnyttja barn och kriminella har hon här insett att det är enklast att arbeta själv för att uppnå de mål hon har i sikte. Här får vi följa fallet hon utreder med organhandel där någon stjäl från utsatta människor i vårt samhälle för olaga transplantationer. Själva temat med illegal organhandel är nästintill motbjudande sätt att tjäna pengar på. Samtidigt är det fascinerande att läsa om för Jenny Rogneby gör det så bra. Detta är ju en marknad som faktiskt existerar runt om i världen, vidrigt.

Jenny Rogneby har ett driv i sitt skrivande, man kan inte lägga ifrån sig boken eftersom det hela tiden är ett driv i berättelsen. Hon har ett sett att skriva så det aldrig blir tråkigt. Det är spännande och sidorna bara svischar förbi, kapitlen är korta och slutar många gånger med cliffhangers.

Leona är ju verkligen en speciell polis. Jag verkligen älskar att läsa om henne då hon verkligen är en sån annorlunda polis än vad jag är vanligtvis van i att läsa om i böcker. Precis som i föregångarna går hon sin egna väg och fortsätter att leva och arbeta på båda sidorna om lagen.

Detta är en serie som kan läsas fristående från varandra. Men som alltid tycker jag att man ska läsa dem i ordning eftersom man får lära känna Leona mer och mer för varje bok. För att få störst behållning av böckerna rekommenderar jag att man absolut läser i ordning som de kom.
Boken slutar såklart med en cliffhanger, tur för mig är att jag har nästa bok i serien här hemma i bokhylllan som jag kommer läsa nu i februari.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.