tisdag 29 januari 2019

Floden av Markus Lutteman

Titel: Floden
Författare: Markus Lutteman
Förlag: Bookmark Förlag
ISBN: 978-91-8874-519-4 
Språk: Svenska
Antal sidor: 245
Finns hos: Adlibris / Bokus
***********************************************************************************
Handling: Fyra personer färdas tillsammans längs en mörk flod. De känner inte varandra, vet inte var de befinner sig eller vart de är på väg. 

När hemligheterna börjar röjas och de äntligen förstår var de hamnat inser de att det kan vara för sent att ta sig därifrån. 

(Goodreads.com)
----------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: Av Markus Lutteman har jag tidigare läst Herkulesserien som han skrivit tillsammans med Mons Kallentoft. Jag har inte läst de böcker han skrivit själv trots att jag varit nyfiken rätt länge. Älskar Herkulsesserien även om just Markus nu inte är kvar och skriver på den.

Floden är en väldigt speciell bok. Jag har lite svårt att beskriva i vilken genre jag tycker att den tillhör. Det är ingen deckare och inte riktigt en spänningsroman eller thriller heller. Mer lutar det nog ändå åt spänningsroman.

Floden började ganska starkt kände jag, man kastas rakt in i Jonathans liv. Det tog mig tyvärr inte många sidor att räkna ut vad det var som pågick, redan där förstördes läsupplevelsen något för mig. Boken är inte lång så den gick ganska snabbt att läsa ut för drevet fanns där även fast jag hade i början klurat ut hur det låg till.

Jag blev tyvärr inte fångad av berättelsen, visade sig att det inte riktigt blev en bok i min smak då jag hade väntat mig något annat. Precis som titeln lyder så utspelar sig den här boken mestadels på en flod. Tanken på handlingen är egentligen bra men den fångade inte tag i mig, jag får inte lära känna någon av karaktärerna ordentligt för att egentligen bry mig om vad som händer dem.

Betyg: 2 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bookmark Förlag, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.