måndag 21 januari 2019

Film: Bird Box

Titel: Bird Box
Originaltitel: Bird Box 
Premiär: 21december 2018 
Längd: 2 h 4 min
Skådespelare: Sandra Bullock, Trevante Rhodes, John Malkovich, Sarah Paulson, Jacki Weaver, Danielle Macdonald, Tom Hollander, Vivien Lyra Blair, Julian Edwards
Genre: Drama ┃Horror ┃Sci-Fi
Sett på: Netflix
Betyg på IMDb: 6,7
Länk till IMDb

Handling: "När en mystisk kraft börjar utrota världens befolkning är det bara en sak som är säker: du dör om du får syn på den. När Malorie ställs inför det okända hittar hon kärlek, hopp och en ny början men snart faller allt isär. Hon tvingas fly med sina två barn nerför en förrädisk flod som leder till den enda plats där det gr att finna trygghet. Men för att överleva måste de ge sig ut på den farliga tvådagarsresan med ögonbindel."

Kommentarer: Den här filmen gav mig seriöst klaustrofobi. Det har ju på sista tiden skrivits spaltmeter om den. Så nu kunde syster och jag inte stå emot längre.

På IMDb går den under genren horror, det är inte allt min kategori att se. Skräck klarar jag bara inte. Men syster lyckades övertala mig. Det är med thriller skulle jag säga än skräck. Klaustrofobisk sådan. Jag kan väl inte direkt tycka att den lever upp till hyllningskören. Den är absolut inte dålig men helt enkelt inte perfekt.

Filmen växlar mellan ett då tid och nutid. Dåtid när hela eländet med epidemin tar sin början. Hur Malorie hamnar med en grupp främlingar i ett hus som också sökt skydd mot de onda krafterna som håller på att utplåna mänskligheten. Vi får aldrig riktigt veta vad det är som gör så att folk tar självmord men vi vet att man inte ska titta på det, utan ska ha ögonbindel på sig om man nu ska ge sig ut.
När Malorie ska ta sina barn som hon kallar Boy och Girl, nedför floden för att ta dem till säkerhet måste hon göra det med ögonbindlar. De snubblar och snavar, de får under inga som helst omständigheter ta av sig ögonbindlarna, för då kommer de dö. Marjorie är väldigt noga med att tala om detta för Boy och Girl. Det är här min panik kommer, när de ger sig ut på floden. Du känner hur klaustrofobiskt det är. Stundtals kan jag knappt andas för jag vill bara att hon ska komma i säkerhet med barnen.

Sandra Bullock är precis som alltid fantastisk, har alltid gillat henne som skådespelerska. De flesta gör ett bra arbete, inte minst de två barnen men det är Sandra som sticker ut.

Efter att ha matats med artiklar om denna film hade jag lite väl höga förväntningar som jag inte riktigt kände infriades av någon anledning men det är absolut en sevärd film som jag rekommenderar dig at se.

2 kommentarer:

  1. Ja, den här har verkligen blivit hypad. Kanske får skaffa Netflix igen då. Men läsningen blir ju så lidande ;)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.