tisdag 22 januari 2019

En tid för gudar av Staffan Nordstrand

Titel: En tid för gudar
Författare: Staffan Nordstrand
Förlag: Bokfabriken
ISBN: 978-91-7629-912-8
Serie: Opium #2
Språk: Svenska
Antal sidor: 526
Finns hos: Adlibris / Bokus
Läst i december 2018. Ligger lite efter med recensionerna. 
***********************************************************************************
Handling: Svenska Eva sitter i en isoleringscell i ett fängelse i Bankok, anklagad för smuggling. På flygplatsen på väg hem till Sverige upptäcktes det att Evas nalle var fylld av heroin. En nalle Eva fått som avskedsgåva från vännen Camilla, ovetandes om dess innehåll. 

Fredde som Eva åkte till Thailand med, kämpar med konsekvenserna av sina ogenomtänkta beslut. Han står i skuld till ett kriminellt gäng och måste smuggla heroin från Thailand till Sverige för att bli kvitt skulden. 

Under tiden gör Lena, Evas vän och arbetskamrat, så mycket hon kan ör att hjälpa Eva. Lena gräver i Evas förflutna och gör upptäckter som chockar. Vem är hennes vän egentligen? Samtidigt kan Lena inte låta bli att gräva även i Freddes liv och bakgrund. Ett liv som leder Lena in i Stockholmssyndikatens hemliga värld, med sitt eget liv som instas. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: En tid för gudar är Staffan Nordstrands uppföljare till boken Opium som jag läste och tyckte väldigt mycket om. Boken är baserad på verkliga händelser. Återigen stiftar vi bekantskap med de mörkare sidorna i semesterparadiset Thailand. Ett Thailand som författaren känner väl till efter att ha arbetat där i många år.

En tid för gudar är en spännande och intressant roman, det märks att författaren gjort sin research mycket väl och vet vad han skriver om. Jag ville ju såklart veta hur det skulle gå för Eva där inne i fängelset och om det fanns någon som helst hopp för henne. När boken väl var utläst kan jag inte direkt känna mig tillfredsställd med just hennes öde. Kände att det kanske inte alls blev avklarat, eller så är det helt enkelt fritt for tolkning när jag väl tänker efter.

Varje gång jag läser att någon har tagits fast i Thailand för knarksmuggling tänker jag hur dum i huvudet måste man vara?! Hur kan man vara så dum att ta den risken. Efter alla artiklar om folk som åkt fast borde det inte vara en varningsklocka, med tanke på straffskalan i det landet också. Det finns inget i världen som skulle få mig att ta emot en nallebjörn eller liknande om jag någonsin skulle befinna mig i Thailand, ingenting. Ja jag är cynisk, paranoid och går omkring och misstror folk, det är mig jag kan lita på och ingen annan.

Den här går att läsas fristående men jag rekommenderar att man läser Opium först för att få hela helheten. Detta är en intressant och spännande bok. Dock är den lite för lång, den skulle ha behövts redigerats något. Det blev lite för tradigt att följa Fredde genom land och rike. Det drog ner tempot något.

Slutet lämnades öppet så jag hoppas det kommer en tredje del, för jag vill veta hur det går för Eva i fängelset.

Betyg: 3 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bokfabriken, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.