söndag 21 oktober 2018

Skendöda av Louise Boije af Gennäs

Titel: Skendöda
Författare: Louise Boije af Gennäs
Förlag: Bookmark Förlag
ISBN: 978-91-8854-574-9
Serie: Motståndstrilogin #2
Språk: Svenska
Antal sidor: 474
Finns hos: Adlibris / Bokus
***************************************************************************************************************************
Handling: Vad är du villig att betala för makten över ditt eget liv? 

Sara har bestämt sig för att återvända till Stockholm från Örebro, trots de märkliga och traumatiska händelser som präglat hennes första höst i huvudstaden. Mer på sin vakt än någonsin byter hon till ett jobb inom konsultbranschen och flyttar till en ny stadsdel i hopp om att de ansiktslösa förföljarna ska lämna henne i fred. 

Men den mardrömslika utpressningen tar snart vid där den slutade. Omgiven av finansvärldens korruption och maktspel måste Sara ställa sig frågan: finns det överhuvudtaget någon hon kan lita på? 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Efter att ha läst första delen i denna serie Blodlokan var jag såklart väldigt sugen på att läsa fortsättningen. Snällt nog fick jag Skendöda av förlaget och mer eller mindre slängde mig över den.

Skendöda lever verkligen upp till mina förväntningar. Om möjligt så blir allt värre för Sara än den första hösten i Stockholm. Det hjäper inte att hon byter jobb och bostad, övervakningen och utpressningen fortsätter.

Jag läste Blodlokan månaden inan jag läste Skendöda så jag hade i stort sett allt färskt i minnet. Men har man läst första delen för ett par månader sedan och glömt av lite så har författaren på ett skickligt sätt lagt in små glimtar av vad som hände Sara i första boken.

Huvudpersonen Sara har det väldigt jobbigt, hon vet inte vem som hon kan lita på. Det sker så mycket konstigheter kring henne hela tiden och hon misstänker alla i sin omgivning, svårt att inte göra det. Även jag hinner misstänka varenda en som kom kommer i kontakt med under tiden jag läser. Att inte känna sig trygg i sitt eget hem är fruktansvärt, det bara kryper i mig.

Louise vet hur hon ska trigga upp spänningen och skriver väldigt bra, när man väl plockat upp boken vill man inte sluta läsa. Det är intressanta karaktärer, högt tempo och som sagt otroligt spännande hela tiden. Även här får vi ta del av de verklighetstrogna artiklarna, de tillför en stor behållning. Det är artiklar om verkliga händelser, riktigt intressant. 

Tredje och avslutade delen, Verkanseld är planerad att komma i januari 201. Jag längtar med spänning.

Betyg: 4 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bookmark Förlag, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.