måndag 27 augusti 2018

Film: Spider-Man

Titel: Spider-Man
Originaltitel: Spider-Man 
Premiär: 23 juni 2002 (Sverige) 
Längd: 2 h 1 min
Skådespelare: Toby Maguire, Willem Dafoe, Kirsten Dunst, James Franco, Rosemary Harris, 
Genre: Action ┃Adventure ┃Sci-Fi
Sett på: HBO 
Betyg på IMDb: 7,3
Länk till IMDb

Handling: "Den blyge studenten Peter Parker blir biten av en radioaktiv spindel, vilket ger honom fantastiska och unika superkrafter. Men med tiden lär han sig att med sådana krafter, krävs också ett stort ansvarstagande. Peter svär att viga sitt liv åt att bekämpa brottsligheten. The Green Goblin som egentligen heter Norman Osborn, är Spidermans ärkefiende. Han fick sin demoniska personlighet efter ett kemiskt experiment exploderat i hans ansikte. Den speciella formeln ökade hans intelligens och styrka men gjorde honom också galen."

Kommentarer: Den här såg jag för ett par år sedan men har nu sett om den då jag kör Marvel maraton och ser alla filmer så som de kom ut.

Mig personligen så är Tom Holland min favorit Spider-man, jag har alltid haft svårt för Toby Maguire. Vet väl egentligen inte varför men han känns så träig i sina roller och han lämnar aldrig någon vidare djup eller intryck hos mig. Inte heller är Kirsten Dunst någon favorit men här gör hon en helt ok insatts. Willem Dafoe imponerar inte heller i denna film, han är ju annars en bra skådespelare. Men han spelar liksom över i rollen som superskurk så det blir bara löjligt istället.

Historien om Peter Parker känner väl alla igen, den tystlåtna nörden som blir biten av en spindel som är genetisk manipulerad under en skolresa. Det är en helt ok film som inte lämnar så mycket bestående intryck.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.