söndag 5 augusti 2018

Andarnas labyrint av Carlos Ruiz Zafón

Titel: Andarnas labyrint
Författare: Carlos Ruiz Zafón
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0017-316-8
Original titel: El laberinto de los espirtus    
Serie: De bortglömda böckernas gravkammare #4 
Språk: Svenska
Antal sidor: 789
Finns hos: Adlibris / Bokus

*************************************************************************************
Handling: Spanien under Francoregimens mörka år. Ett hemligstämplat uppdrag från säkerhetstjänsten får den egensinniga Alicia Gris att återvända från Madrid till sin hemstad Barcelona. Hennes uppgift är att ta reda på vad som hänt med en av ministrarna i Francos regering, den tidigare fängelsechefen Mauricio Valls, so försvunnit under mystiska omständigheter. Har Valls dunkla förflutna i Montjuic-fängelset hunnit ikapp honom? I sin ägo har ministern en mytomspunnen bok ur serien Andarnas labyrint, som får Alicia att minnas smärtsamma händelser i sin egen historia. Boken leder henne in i Barcelonas skuggvärld, och till den förtrollande bokhandeln Sempere & söner, djupt inne i stadens hjärta. Men svaren som Alicia finner i bokhandeln sätter inte bara hennes eget liv på spel, utan riskerar också att utsätta de människor ho älskar mest för fara. 

Med finalen Andarnas labyrint knyter Carlos Ruiz Zafón mästerligt samman trådarna i den magiska, fängslande romanvärld han skapat i sin serie om De bortglömda böckernas gravkammare. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Carlos Ruiz Zafón hör till en av mina favoritförfattare, jag rekommenderar Vindens skugga så fort jag får chansen och har tjatat om den i denna blogg jag vet inte hur många gånger.

Som jag sett fram emot denna bok, ren lycka när jag fick hem den och så var den på nästan 800 sidor. Att få njuta av Ruiz Zafóns ord i hela 800 sidor, lycka.

Andarnas labyrint är den fjärde och sista delen i serien om De bortglömda böckernas gravkammare och familjen Sempere i Barcelona. Den här serien har fyra böcker, Vindens skugga, Ängelns lek, Himlens fånge och så denna. De går att läsas fristående men jag rekommenderar verkligen att man läser dem i ordning. Man får ut så mycket mer av berättelsen eftersom alla böcker hänger ihop, de går liksom in i varandra och man får ut så mycket mer om man läser de i rätt ordning.

I Andarnas labyrint knyter författaren ihop alla trådar i denna magiska bokvärld. Det allra bästa i denna bok är den gåtfulla Barcelona, han är en mästare på att måla upp det. Barcelona blir en egen karaktär och jag vill mer än någonsin åka dit.

Precis som i tidigare böcker drar Ruis Zafón in mig i en magisk värld som han byggt upp. Som alltid äv språket underbart och det är en fröjd att läsa hans språk och ord. Boken är på nästan 800 sidor, en riktigt tegelsten men jag njöt varje sida. Det känns tråkigt att ha sagt hej då till alla karaktärer och denna värld men författaren har knutit ihop allt perfekt, mästerligt skulle jag vilja säga. Jag tänker under tiden jag läser att han måste ha lagt ner oerhört många timmar på reserach och att han från början tänkt sig i vilken riktigt varje bok skulle gå samt att han från början haft avslutet färdigt. 

Jag hoppas det inte dröjer på tok för länge innan han är tillbaka med en ny bok. Denna författare vill jag ha så mycket mer av.

Om ni ännu inte läst denna serie kan jag rekommendera den. Jag kan inte hylla denna serie tillräckligt.

Betyg: 4 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Albert Bonniers Förlag, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.