måndag 30 juli 2018

Film: Dunkirk

Titel: Dunkirk
Originaltitel: Dunkirk
Premiär: 19 juli 2017 (Sverige) 
Längd: 1 h 46 min
Skådespelare: Bla, Kenneth Branagh, Mark Rylance, Tom Hardy, Cillian Murphy, Fionn Whitehead, Tom Glynn-Carney
Genre: Action ┃Drama ┃History
Sett på: Netflix
Betyg på IMDb: 8,0
Länk till IMDb

Handling: "Dunkirk är berättelsen om de hundratusentals brittiska och allierade trupper som blir invaderade och omringade på stranden vid Dunkerque av fientliga styrkor under andra världskriget."

Kommentarer: Christopher Nolan är en av mina favoritregissörer, jag bokstavligen avgudar denna man och hans filmer. Batman trilogin och Inception kan jag se om och om och om igen. Det är inte ofta jag blir starstruck då jag träffat och träffar en rad offentliga personer på jobbet. Men när jag träffade honom för ett par år sedan blev jag faktiskt en aning starstruck, inte så han märkte...hoppas jag ;) men det var mest efteråt jag är oerhört professionell på mitt jobb :)

En av sakerna jag gillar med honom är att det alltid dröjer år innan det kommer en ny film av honom. Visst vill jag gärna att han gör flera men det är alltid sådan kvalitet på hans filmer, han spottar inte ut dem bara för att han kan. Utan han gör noggrant sin reserach, tar god tid på sig så att slutprodukten blir inget annat än fantastisk. Så det är alltid med höga förväntningar jag ser en Nolan film.

Dunkirk kanske inte seglar in som min favorit Nolan film men jag är absolut inte besviken. Filmen är uppbygd i tre segment: ett par unga soldater som försöker ta sig ifrån stranden och hem, en pappa och hans son som åker med sin lilla fritidsbåt för att hjälpa till med evakueringen, två Spitfire-piloter som försöker undvika att soldaterna sprängs i bitar. Till en början är det svårt att få ihop de olika tidslinjer då det hattas fram och tillbaka, men efter ett tag lossnar det. Cillian Murphy och Tom Hardy, två andra favoriter är återkommande i Nolans filmer och de gör alltid bra ifrån sig. Men även övriga skådespelare är fantastisk måste jag säga. Jag lär dock inte känna karaktärerna ordentligt, så jag sympatiserar kanske inte riktigt lika mycket med dem som om jag hade lärt känna dem något mer.

Nästa favorit, många favoriter inblandade i denna film, Hans Zimmer gör som vanligt musiken och det är alltid magiskt. Likaså här, magiskt. Hans musik förstärker alltid upplevelsen. I sin helhet är detta en väljord och bra film, i min mening inte Nolans bästa men en bra och gripande film.


1 kommentar:

  1. Tyckte att denna var riktigt bra, det är såhär man gör en krigsfilm. Kändes som om man var med dem på plats!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.