torsdag 19 april 2018

Eremiten av Thomas Rydahl

Titel: Eremiten 
Författare: Thomas Rydahl
Förlag: Bokfabriken
ISBN: 978-91-7629-304-1
Serie: Erhard Jörgensen #1
Språk: Svenska
Antal sidor: 557
Finns hos: Adlibris / Bokus

************************************************************************************
Handling: På en strand i turistmålet Fuerteventura står en helt ny bil. I bagageluckan ligger en pappkasse med en liten död pojke. Ingen saknar honom. 

Det sista Fuerteventura behöver är ett brutalt brottsfall som jagar iväg ännu fler turister från öns vindpinade stränder. Den lokala polisen försöker mörka händelsen, men den gamla eremiten Erhard vill inte släppa fallet. Han har för många år sedan brutit med fru och barn i Danmark och livnär sig nu som taxichaufför och tillfällig pianostämmare för öns få rika människor. 

Den döde pojken tvingar Erhard tillbaka till livet. Men vad kan en gammal man, en förlorare som vägrar att följa med i tiden och som inget vet om internet, mobiltelfoner och sociala medier göra för att lösa ett modernt mysterium med trådar som leder långt bortom Fuerteventura?

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har hört så mycket gott om denna bok så mina förväntningar var såklart höga. Visst är den bra men den är på tok för långsam och för lång för min smak. Jag har inget emot långa böcker men då måste det finnas ett driv som för handlingen framåt. Tyvärr gör det inte det här, den är för långsam i tempot och det händer inte så mycket många gånger av handlingen. Därför kändes det som att historien segade sig fram. Den hade mått bra av att kortas ner en aning.

Jag skulle inte heller kalla den en deckare, morden och brotten når inte riktigt upp i den nivån. Jag hade önskat lite mer action, något som fick pulsen att höjs på mig. Huvudpersonen Erhard är en intressant karaktär visst men jag vet inte det var något med honom som jag ändå ibland hade lite svårt för.

Jag har andra boken hemma i denna serie, fick hem den som spontanpost av bokförlaget så den kommer absolut att bli läst så småningom.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.