lördag 27 maj 2017

Villette av Charlotte Bronte

Titel: Villette
Författare: Charlotte Bronte
Förlag: Modernista
ISBN: 978-91-7499-681-4
Språk: Svenska
Antal sidor: 592
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Efter en familjekatastrof måste föräldralösa Lucy Snowe ta sig fram bäst hon kan, i ett 1800-talets London, utan annat skyddsnät än den sista lönen från ett arbete som sällskapsdam åt en äldre kvinna som nu avlidit. 

Slumpen tar Lucy ombord på en båt till kontinenten och till Villette, där hon lyckas få anställning som lärarinna i engelska på en flickskola. Ständigt övervakas hon av skolans intriganta förestånderska. Som protestant betraktas hon med misstänksamhet i den strängt katolska kultur som präglar platsen. Ändå är det här Lucy söker ett hem åt ett känsligt men tåligt hjärta, fostrat av besvikelser, den ena hårdare än den andra. Med åren ska miss Snowe komma att se allt klarare på människolivet, på lidandet och lyckan, på rådande världssyner som religion och inte minst kön. 

Villette var en för sin tid utmanande roman, med dess skrapa ifrågasättande av tidens kvinnoroll. Först efter modernismens genombrott fick romanen den klassikerstatus den förtjänar, ett mästerverk av Charlotte Bronte som legat i skuggan av den världsomspännande succén Jane Eyre. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Den här boken har stått oläst i min bokhylla ett bra tag, men nu har den äntligen blivit läst. Charlotte Bronte är väl mest känd för sin roman Jane Eyre, jag har läst Jane Eyre och tyckte verkligen om den. Många läsare vill säga att Villette är en bättre bok. Jag var inte riktigt en av dem, det är absolut en läsvärd bok, men jag tyckte inte riktigt att den var i klass med Jane Eyre. 

Precis som i många av författarens böcker, så spelar skola och utbildning en viktig och stor plats i Villette. Vad jag läst så arbetade även Charlotte Bronte en tid som lärare på en internatskola i Bryssel, och det är hennes egna erfarenheter som blev inspirationen till denna roman. Hon ska ha blivit förälskad i en gift lärare på skolan kallad Monsieur Héger. 

Jag kände att detta var en rätt så ojämn historia och för att inte tala om på tok för lång. Jag har inget emot att läsa långa böcker, men den här var lite för lång för sitt eget bästa så det stundtals blev för långdraget och långtråkigt trots ett spännande slut. Trots att jag läst många böcker som är skrivna för en massa herrans år sedan, 1800-talet tex så kände jag även att språket var lite för avancerat ibland, de ålderdomliga orden försvårade läsningen emellanåt. Men det är ändå fantastisk att Bronte kunde skriva en sån här bok, för den måste ha varit både häpnadsväckande och nyskapande för sin tid. 

Det jag gillade allra bäst var sättet sin Lucy berättade historien, hon berättar sin historia för oss, läsaren. Det är som att hon har skrivit ett brev till just mig och berättar sitt liv i staden Villette, som om jag vore en kär gammal vän. 

Betyg: 3 av 5. 

Böcker jag läst av Charlotte Bronte: 
Jane Eyre

Denna bok var ett recensionsexemplar från Modernista, tack för den. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.