lördag 18 februari 2017

Dödens märken av Veronica Roth

Titel: Dödens märken 
Författare: Veronica Roth
Förlag: Modernista
ISBN: 978-91-7701-595-6
Original titel: Carve the mark
Serie: Carve the mark #1
Språk: Svenska
Antal sidor: 448
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Det är en värld full av våld och hämndlystnad. En värld där alla som föds utvecklar en "flödesgåva", en unik förmåga avsedd att forma framtiden. De flesta har nytta av sina förmågor, men Cyra och Akos har gåvor som samtidigt gör det lättare för andra att kontrollera dem. 

Cyra är syster till Ryzek, den brutale tyrann som regerar över Shot-folket. Cyras flödesgåva ger henne en kombination av smärta och makt - vilket gör det möjligt för hennes bror att utnyttja henne för att plåga sina fiender. Men Cyra är mycket mer än bara ett vapen i sin brors händer: Hon är motståndskraftig, hon kommer snabbt på fötter, hon är smartare än han tror. 

Akos är från den fredsälskande nationen Thuvhe och har en gränslös lojalitet till sin familj. Han skyddas själv av sin ovanliga gåva, men när han och hans bror fängslas av Shotet-soldater är Akos beredd att göra vad som helst för att få ut sin bror levande därifrån.

När Akos kastas in i Cyras värld verkar fiendskapen mellan deras länder och familjer oöverstiglig. De måste hjälpa varandra för att överleva eller förgöra varandra? Ska de kunna återta kontrollen över sina flödesgåvor, och återställa maktbalansen i sin värld? 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Veronica Roth är tillbaka med en ny serie och en ny värld. Den här serien ska inte bli en trilogi som Divergent serien utan en duologi.

Det här är en svår bok att recensera. Det har varit en del rabalder kring den. Bara att gå in på bokens sida på Goodread för att få en liten inblick. Jag har väl inte lagt så mycket tanke i att den ska vara bl.a. rasistisk. Förstår kanske inte riktigt kritiken. Att jag har svårt att recensera den beror på att jag har lite blandade känslor om den.

Dödens märke marknadsförs som uppföljaren till succén Divergent. Det är samma författare men som sagt inte en uppföljare utan en helt ny värld dystopisk värld och galax som Roth har byggt upp. Här bor människorna i en galax som är styrd av flödet och där alla människor har en egen förmåga, en flödesgåva. Låter det komplicerat? För det är precis vad det är. Det är ett komplicerat universum som Roth har skapat och det är inte det lättaste att ta sig in i. Jag upplevde att det var svårt att komma in i boken. Det är mycket namn fram och tillbaka, folkslag, platser och en hel del nya ord som inte förklaras närmare.

Dödens märken är en välskriven bok trots att jag blev totalt förvirrad av världen, orden osv som jag skrev ovan. Kände dock att det var lite för mycket text och för lite handling. Men ju längre jag läste kände jag att den nästan upplevdes som att tempot blir långsammare istället för snabbare och handlingen kommer inte riktigt igång. Och jag blir inte så särskilt engagerad i vare sig handlingen eller karaktärerna.

Boken berättas i jag-form och man växlar mellan Akos och Cyras perspektiv. Min favorit är Cyra, hon går igenom väldigt mycket och mycket mot sin vilja men är ändå en start person. Jag älskade dessutom vänskapen som växer fram mellan henne och Akos.

Som helhet är Dödens märken en ok bok, jag kände dock att den hade kunnat vara bättre. Men jag ser ändå fram emot att läsa fortsättningen.

Betyg: 3 av 5.

Böcker jag läst av Veronica Roth:
Divergent
Insurgent
Allegiant
Four

Denna bok var ett recensionsexemplar från Modernista, tack för den.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker också att boken var seg och tycker den kunde ha varit bättre, tror dock att nästa bok kan bli riktigt bra när man inte behöver få lika mycket information om allting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas verkligen att nästa del är bättre och att det händer lite mera :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.