onsdag 27 juli 2016

När klockan slår fem av Denise Rudberg

Titel: När klockan slår fem
Författare: Denise Rudberg
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-553-6
Serie: Marianne Jidhoff #5
Språk: Svenska
Antal sidor: 336
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Det är sensommar och Stockholm skakas av en rad överfallsvåldtäkter i de finaste kvarteren på Östermalm. När ett av våldtäktsoffren mördas, och hon visar sig vara dotter till en välrenommerad kommissarie, får åklagarsekreterare Marianne Jidhoff och hennes kollegor det känsliga fallet. De börjar misstänka att det finns kopplingar till en serie våldtäkter som skedde för tjugo år tidigare i Lunds studentkretsar. Tillvägagångssättet då liksom nu är utstuderat efter att noggrant ha valt ut sina offer tar sig gärningsmannen in i deras hem när de sover.

Marianne Jidhoff, kriminalkommissarie Torsten Ehn och kriminalassistent Augustin Madrid anar att våldtäktsmannen själv har kopplingar till Östermalm, men upptäcker snart hur svårt det är att få familjerna i de eleganta våningarna att prata om en av de sina. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Det här är en serie som jag tyckt sådär om, men ändå en serie jag inte kan låta bli att inte läsa. Mitt största problem med denna serie är att det utlovas så mycket när man läser på baksidan, man tror att det ska handla om ett spännande fall men det hamnar i skymundan och tar så liten palts för att istället ge plats åt allt fokus på lyx, pengar och dyra vanor.

Och det är det samma även här. De fina gatorna på Östermalm ska nämnas var femte sida typ. Hur många gånger i samma kapitel kan man skriva om de exklusiva tryffelchokladen som Marianne äter?! Det är som vanligt mycket fokus på huvudpersonernas kärleksliv. Jag tyckte att själva brottet var spännande men tyvärr gavs det för lite plats som vanligt i denna serie. Det hade liksom kunnat bli spännande men nej vi ska prompt få reda på alla fina familjer som Marianne känner, det ena dyra vinet efter de andra som dricks osv osv. Det blir liksom tradigt och ger inget för handlingen.

Men annars så är detta väldigt lättlästa böcker, man läser ut den på någon timme då det är bladvändare och så lätt att ta sig igenom boken. Och den här var faktiskt bättre än de andra i serien även om jag störde mig som bara den på det eviga tjatet som lyx, det blir bara skryt till slut. Jag känner mig själv tillräckligt för att veta att jag kommer att läsa nästa i serien då jag hatar att inte avsluta en serie.

Betyg: 3 av 5.

Böcker jag läst av Denise Rudberg som jag recenserat i denna blogg:
Två gånger är en vana
Bara tre kan leka så
Mellan fyra ögon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.