måndag 29 december 2014

Film: The Hobbit: The Battle of the Five Armies

Under julledigheten hann jag även äntligen med att se sista Hobbit filmen, Hobbit-Femhäraslaget.

Jag har verkligen tyckte om första och andra delen, vågar nästan mig på att säga att jag gillade dem mer än Sagan om ringen filmerna om man nu får säga det högt. Men den här avslutande delen var tyvärr inte någon höjdare. Förväntningarna var höga på den här filmen. Jag har hela tiden sagt att jag inte fattar hur man kan göra tre filmer av en bok som är ca 279 sidor, det går liksom inte att klämma fram hur mycket som helst.
Jag hade velat gå ifrån salongen helt begeistrad men jag kände bara jahaja.

När filmen först började och vi tog på oss våra 3D glasögon (asså seriöst vad 3D är överskattat, jag är inget stort fan av 3D och blir nästan irriterad när filmer kommer i 3D för helt ärligt så häftiga är inte scenerna i 3D), just i början tyckte jag att filmen och scenerna såg så himla fejk ut och så himla datorgjort, gillades inte.

Jag tyckte att Martin Freeman var verkligen superb som Bilbo men i den här avslutande filmen kändes det mer som att han var en bi karaktär och vi fick inte alls se mycket av honom, det störde mig med tanke på att det faktisk är hans äventyr som vi följer, det är hans äventyr. Nej istället ska vi koncentrera oss på den evighetslånga krigsscenen för den håller seriöst på i evigheter. Det är horder av dvärgar, alver, orcher och människor som slaktar varandra om och om igen, och så om och om igen. Hade man skippat den stora krigsscenen hade det istället gott och väl räckt med två filmer istället för tre.

Och vad har de gjort med Legolas?! Det är en scen i filmen, där han slåss på bron och såklart ska han ta hjälp av rasande stenar för att nå andra sidan. Den scenen fick både mig och min vän att skratta högt, det var bara så fejk. Jag gillar Legolas men i den här filmatiseringen vet jag inte vad de har gjort med honom, han är en blandning av en ninja och typ Super Mario.

Men har man sett de andra två vill man givetvis se även denna och få sitt avslut men den här är tyvärr inte i närheten av de första två filmerna.

3 kommentarer:

  1. Kände också att det kunde varit ett bättre avslut på Bilbos äventyr. Krigsscenerna är som du säger alldeles för länga och i många scener är det så uppenbart att det är dataanimerat, tex. bergsgetterna, och så har vi Beorn som fick vara med typ 5 sekunder. Det blev jag också besviken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mot vad Persbrandt var med i denna får hans roll i del två att likna rena rama huvudrollen, trist att han inte fick vara med mer.

      Radera
  2. Jag kan inte hålla med dig mer. Fysikens lagar gäller alla. Utom Legolas.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.