onsdag 19 november 2014

Norrsken av Frida Skybäck

Titel: Norrsken
Författare: Frida Skybäck
Förlag: Månpocket - Tusen tack för recension ex samt tusen tack till författaren för boken
ISBN: 978-91-7503-358-7
Språk: Svenska
Antal sidor: 317
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: Den äldsta systern Cecilia Stiernfors återvänder hem till Rosenlund efter en lång tids frånvaro. Var hon egentligen har varit och vad hon har gjort är höljt i dunkel, men hon är inte längre densamma. Djupt olycklig drar hon sig undan, skriver och drömmer om att bli författare. Mellansystern Elisabeth var tidigare hennes förtrogna men har nu allierat sig med den yngsta, utlevande och provokativa systern Amelie. Den enda ljuspunkten är lillebror Benjamin, som är ensam arvinge till gården.

Föräldrarna är ivriga att få äldsta dottern bortgift och hittar en lämplig kandidat i den franskättade adelsmannen Jacques Rousseau. Cecilia tvingas in i ett äktenskap med en man hon inte älskar. För vad är alternativet om hon inte gifter sig? Och vad vill egentligen Ludvig som plötsligt dyker upp? Cecilia vet inte längre vad hon känner när hon återser ungdomskärleken som reste till Italien och sedan aldrig hörde av sig.
 ~Adlibris.se~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag fick ett väldigt trevligt mail från författaren Frida om jag ville läsa hennes bok, Norrsken. Så glad att jag tackade ja, för jag gillade verkligen den här boken. När boken trillade ner i brevlådan kom den tillsammans med en trevlig beskrivning av boken samt inslagen i en fin rosa rosett. Jag uppskattar när förlagen gör det där lilla extra, det känns genomtänkt och trevligt.

Jag gillar att läsa historiska romaner då och då. Den här boken passade mig perfekt. Norrsken är första delen i Frida Skybäcks serie om systrarna Stiernfors. Jag fastnade för denna historia på en gång, för mig var detta en riktig bladvändare. Boken gick snabbt att läsa då texten och handlingen flöt på.

Jag räknade snabbt ut Cecilias stora hemlighet men det störde mig inte alls. Utan det gav en förståelse för hur kvinnornas liv såg ut på den tide, att de inte hade så mycket att säga till om själva och hur det ansågs att de skulle bete sig och leva sina liv. Konsekvenserna blev hårda om de gjorde det motsatta mot vad som förväntades av dem.

Detta är en fin skriven och härlig roman. Boken är riktigt lättläst, sorlig, romantisk och en vacker historia. Frida Skybäck har även gjort ett riktigt bra researcharbete, det känns som att jag är där år 1845 och 1846.

Jag ser verkligen fram emot att läsa kommande delarna i denna serie. Polarnatt ska komma ut våren 2015 om jag förstått rätt. Ser fram emot att läsa hur det kommer gå för Cecilia och även de andra systrarna.

Betyg: 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.