måndag 28 juli 2014

En geishas memoarer av Arthur Golden

Titel: En geishas memoarer
Författare: Arthur Golden
Förlag: Bra Böcker
ISBN: 978-91-7002-368-2
Original titel: Memoirs of a Geisha
Språk: Svenska
Antal sidor: 461
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: Möt den firade geishan Sayuri och läs hennes fascinerande och stundtals skrämmande
berättelse som tar sin början 1929. Som nioårig flicka med namnet Chiyo, dotter i en fattig fiskarfamilj, säljs hon av sin pappa till slaveri i ett berömt geishahus i Gion, Kyotos dekadenta geishadistrikt.


Hennes nya tillvaro får henne att längta tillbaka hem till fattigdomen och det fallfärdiga huset i byn hon kommer från. Disciplinen för blivande geishor är stenhård. Minsta förseelse bestraffas med stryk eller hånfulla tillrättavisningar. Flickorna uppfostras enbart till att behaga männen. Alla egna känslor eller tankar undertrycks.

Kärlek, får de lära sig, är endast en illusion och inget att längta efter. Geishorna undervisas i musik, sminkning och dans för att förfinas i sina manér. Chiyo lär sig konsten att behaga rika män för att vinna deras gunst och rikedom. Under namnet Sayuri blir hon den mest beundrade och åtrådda av alla geishorna i Kyoto, men till ett mycket högt pris...
 ~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har varit sugen på att läsa denna bok rätt länge och den har stått i min bokhylla jag vet inte hur länge.

Jag ska erkänna att jag har nog haft lite fördomar innan om geishor, jag har trott att det är ett finare ord för lyxprostituerad. Samtidigt som jag nu efter att ha läst den tycker att det är en livsstil men jag tycker fortfarande att det nog är lite av lyxprostitution. Jag kanske inte ska uttala mig för mycket men går det till någorlunda hur Arthur Golden beskriver det så håller jag fast vid att det är lite av lyxprostitution. Jag menar de får ju betalt för att umgås med dessa män, vissa väljer att ha sex med dem och vissa gör det inte, de "säljer" sin oskuld till högst betalande, vissa av dem skaffar en "danna", detta är en man som tar hand om just den geishan, köper henne olika saker hon kan tänkas behöva osv, i min värld är detta att sälja sig men ni får gärna rätta mig om jag har fel eller tänker fel.

Här får man en inblick i en för mig okänd kultur. Författaren skriver på ett mycket trovärdigt sätt om hur en geishas liv kan se ut. Man märker att Golden har lagt ner otroligt mycket tid på research för det är är en väldigt välskriven bok. Det är en lärorik bok med bra detaljbeskrivning trots att jag kunde tycka att det var långt och långdraget i vissa delar, Man får lära sig mycket om den japanska kulturen, mycket som jag inte visste tidigare.

Filmen såg jag nästan direkt efter att jag hade läst ut boken. Filmen var helt ok, de hade inte med en del händelser jag hade velat se och det kändes som att filmen stressades igenom. Den var dock fint filmad, vackra skådespelare som gjorde ett bra jobb och fin miljö.

Jag blev inte överförtjust av denna bok men det är fortfarande en bra bok som jag kan rekommendera om man är intresserad av japansk kultur samt önskar lära sig mera om hur det är att leva som geisha.
 

Betyg: 3 av 5.

4 kommentarer:

  1. Har hört talas om både bok och film, man kanske skulle se den någon gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart intressant läsning och filmen är fint filmad med riktigt fina miljöer.

      Radera
  2. Det var flera år sedan jag läste denna. Men jag kommer ihåg att jag tyckte den var helt okey!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände med att det var ok läsning fast samtidigt intressant att läsa om denna kultur.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.