torsdag 23 juli 2020

Pastor Viveka och glada änkan av Annette Haaland

Titel: Pastor Viveka och Glada Änkan
Författare: Annette Haaland
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0016-997-8
Serie: Pastor Viveka #3
Antal sidor: 288
Finns hos: Adlibris / Bokus

Handling: Ett nytt fall för pastor Viveka! Under stumfilmens tid fanns en biograf i Enskede där filmerna ackompanjerades av en rejält sminkad äldre dam kallad Glada änkan. 

Hundra år senare väcker Enskedeborna liv i kvartersbion som får namn efter den legendomspunna pianisten. Men Glada änkan tycks vid närmare betraktande inte alls ha varit särskilt glad och kvalitetsfilm kan väcka många typer av känslor. Och hur ska Vivekas församling spendera miljonen som de har fått ärva av Doris? En ny fascinerande medlem dyker upp i kyrkan, och mitt i alltihopa även ett avhugget finger. Och hela tiden snöar det. 
 
Kommentar: Annette Haalands böcker är alltid roliga och underhållande. Det är en småmysig deckare utan inslag av en massa blod och hemskheter. Visst sker det mord men de är inte sådär beskrivna och hemska som de kan vara i renodlade deckare. Man blir faktiskt glad av att läsa den hur märkligt det må låta då det ändå sker ett mord. Här fick vi även lite inslag av historia iom den Glada änkan, det gillade jag. 

Författaren skriver på ett lättsamt sätt och roligt sätt, sidorna i stort sett flyger förbi. Man får sig även ett gott skratt emellanåt. Jag gillar karaktärerna i den lilla församlingen, de är lite omaka men de har en sådan värme dem emellan, gemenskap och ser efter varandra. Karaktärerna engagerar mig, speciellt Pastor Viveka, gillar hennes inställning till livet och människor i allmänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.