onsdag 22 juli 2020

Dockfabriken av Karlin & Schwartz

Titel: Dockfabriken
Författare: Lena Karlin & Åsa Schwartz
Förlag: Norstedts
ISBN: 978-91-1310-205-4 
Antal sidor: 393
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Nordstedts, stort tack!

Handling: Den framstående robotforskaren Heinrich Becker och hans banbrytande uppfinning, roboten Adam, kidnappas. Säkerhetspolisen Alex Lindhage utreder fallet. Vid ett förhör med forskarkollegan Clara inser han att hennes relation till Heinrich är starkt präglad av konkurrens, och han misstänker att hon döljer något. 

Med hjälp av Heinrichs fru Nora försöker Alex förstå vilka som kan ligga bakom kidnappningen, men antalet misstänkta stiger för varje dag. Vad arbetade Heinrich egentligen med? När Alex lägger samman bitarna framträder en bild av den framgångsrike forskaren som är mer chockerande än han någonsin kunnat ana. 

Kommentar: Den här boken dök upp som en överraskning från förlaget. Den fångade mitt intresse på en gång. Inte minst då jag nyligen plöjt tv-serien Westworld, och den är ju inne lite på samma spår som Dockfabriken. Westworld kan jag meddela att jag gillade första säsongen och typ halva sen kände jag att det spårade ut, och så är jag förvirrad deluxe fortfarande av alla svängar men Ben Barnes var trevlig att vila ögonen på.

Det här med artificiell intelligens och robotar är både skrämmande och väldigt intressant. Förutom att handla om vetenskap, robotar och teknik väcker Dockfabriken även tankar och många frågeställningar om etik och moral, den väcker många tankar helt enkelt. 

Det är en otroligt spännande och intressant bok, den hav även sina sorgliga stunder utan att avslöja för mycket. Berättelsen känns otroligt verklighetstrogen, glömde nästan bort ett tag att jag läste fiktion. Vem vet detta kanske är vår framtid, det finns både för och nackdelar med utvecklingen. Det blir mer och mer spännande för varje sida jag läser, det kommer en twist som fick mig att tappa hackan.
Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.