lördag 25 juli 2020

Kvinnorna på Flanagans av Åsa Hellberg

Titel: Kvinnorna på Flanagans
Författare: Åsa Hellberg
Förlag: Forum Bokförlag
ISBN: 978-91-3715-460-2
Serie: Flanagans #2
Antal sidor: 327
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Forum Bokförlag, stort tack!

Handling: Vännerna Elinor och Emma har offrat allt för att Flanagans ska förbli framgångsrikt. Men priset har varit högt. De hemligheter som länge varit väl förborgade under lager av skuld och skam hotar nu att avslöjas. Hur stark är deras vänskap? Och kommer hotellet att överleva om sanningen om ägarna avslöjas?

Frankie är Emmas 22-åriga dotter, en karismatisk ung kvinna som hatar sin mamma. Emma kämpar för att komma henne nära, men såren är kanske för djupa. Billie älskar sin mamma Elinor, ändå får kraven på perfektion henne att flytta till Uppsala. 

Samtidigt som 1980-talet når sin kulmen tar intrigerna på Londons mest lyxhotell ny fart. 

Kommentar: Åsa Hellberg hör till en av mina favoritförfattare, blev så glad när denna dök upp här hemma. Har verkligen sett fram emot att läsa fortsättningen enda sedan jag läste ut första delen i serien. Och Åsa har gjort det igen! Skrivit en helt magisk och fantastisk bok om lyxhotellet Flanagans i London och de som driver och arbetar där. Jag är fast från första sidan.

Jag själv arbetar på Sveriges bästa och finaste hotell, så det är alltid kul att få visas i dessa miljöer i litteraturens värld. Jag kan relatera så mycket till allt arbete både framför och bakom kulisserna.
Det är tidig 80-tal på Flanagans som nu tagits över av Ellinor och Emma. Men precis som i föregående bok får vi läsa om flera tillbakablickar för att få grepp om hela historien. Älskar miljön men älskar framförallt karaktärerna även om inte varenda en av dem är charmig. Här är det heller ingen brist på intriger, sex, kärlek och sorg. Emma och Ellinor är två starka och drivna kvinnor, speciellt för en tid när det inte var så enkelt och självklart för kvinnor i position.

Som alltid när det kommer till Åsa välskrivet och lättläst, du vill inte lägga ifrån dig denna innan sista sidan är utläst. Spännande och intressant från första sidan, vändningar som jag inte såg komma men ändå lyckades lista ut. En mycket bra uppföljare helt enkelt!

Bokens slut har en liten teaser på bok tre som utspelar sig på nyårsafton 1999. Hur mycket tror ni jag längtar till den boken?! Massor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.