fredag 29 november 2019

Earthquake Bird av Susanna Jones

Titel: Earthquake bird
Författare: Susanna Jones
Förlag: Bookmark Förlag
ISBN: 978-91-8900-716-1
Original titel: The Earthquake bird 
Antal sidor: 208
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Bookmark Förlag, stort tack!

Första meningen: "Tidigt i morse, flera timmar innan jag blev arresterad, väcktes jag av ett jordskalv."

Handling: Lucy har flytt till Tokyo för att undkomma det förflutna. För att inte bli upptäckt lever hon ett tillbakadraget liv, med få vänner, och en älskare som väger upp bristen på all annan passion. 

Sedan träffar hon Lily som har kopplingar till hennes tidigare liv. Vänskapen blir intensiv, men kort därpå mördas Lily och Lucy är den enda som är misstänkt. 

Kommentar: Detta är en udda, annorlunda, någorlunda psykologisk och oväntad bok, på ett bra sätt. Den var otroligt lättläst till att böja med, jag läste ut den i en sittning.
Handligen är sparsmak utan en massa krusiduller, utan för mycket detaljer och svängar. Trots att den är på 208 sidor finns det et tempo och driv igenom hela berättelsen. Dock känns inte slutet riktigt färdigt, jag hade gärna velat ha lite mer förklaring och bakgrundsinformation till vad som hände.
Väldigt intressant att följa Lucy när hon ska gå igenom sina minnen för att komma ihåg vad som egentligen hände.
Filmen med Alicia Vikander i huvudrollen har haft premiär på Netflix, den ska jag verkligen se.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.