fredag 29 november 2019

Selfies av Jussi Adler-Olsen

Titel: Selfies
Författare: Jussi Adler-Olsen
Förlag: Bonnier Pocket
ISBN: 978-91-7429-702-7
Serie: Avdelning Q #7
Antal sidor: 300
Finns hos: Adlibris / Bokus

Första meningen: "Hur länge hon legat och sparkat mot de våta vissna löven visste hon inte, bara att hennes nakna armar blivit kalla och att ropen uppifrån huset lät gällare och nu var så hårda och ilskna att hon fick alldeles ont i bröstet."

Handling: Avdelning Q håller som vanligt till i Köpenhamnspolisens källarrum, men står nu inför en stora utmaningar. Dels vad gäller arbetet, men också på det personliga planet. Gruppens sammanhållande länk Rose har nämligen sjunkit ner i en psykos vars trådar leder långt tillbaka in ett mörkt förflutet. Ett förflutet där ett grymt brott kan ha begåtts. 

Det har kommit ledningen till känna att uppklarningsstatistiken för Avdelning Q ligger långt under det förväntade. Utan Roses hjälp måste de tre återstående medlemmarna, den karismatiske ledaren Carl Mörk, mystiske Assad och det senaste tillskottet Gordon, kämpa för att övertyga dem om att de ska få fortsätta sitt arbete. Samtidigt hittas en äldre kvinna mördad i Kongens Havre och en galen bilist har inlett en dödlig jakt på unga kvinnor, medan nya brott planeras på en helt annan plats. Har händelserna ingenting med varandra att göra, eller finns ett samband begravt någonstans? 

Kommentar: Jussi Adler-Olsens serie om Avdelning Q tillhör en av mina favoritserier. Selfies har stått oläst i hyllan på tok för länge men nu är den äntligen läst. Det här är en serie jag aldrig blir besviken på. Som vanligt bjuder författaren på oslagbara intriger, spänning, humor, bra kriminalfall och karaktärer.
Som vanligt när det gäller denna författare är det svårt att lägga ifrån sig boken, det händer hela tiden något som för handlingen framåt. Här blir det mer personligt när Rose får en psykos, det är henne jag känner mest för i den här boken. Det är så tragiskt och hennes berättelse är verkligen hemsk. Carl, Assad och Gordon börjar rota i hennes förflutna för att kunna hjälpa henne. Som vanligt blir Assad mer och mer mystisk. Som tur är har jag fått hem nästa del i boken som jag ska läsa mycket snart, där får vi svar på mycket om Assads förflutna. Att jag är förväntansfull är en underdrift.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.