måndag 26 juni 2017

Heroine av Mons Kallentoft & Markus Lutteman

Titel: Heroine
Författare: Mons Kallentoft & Markus Lutteman
Förlag: Bookmark Förlag
ISBN: 978-91-8834-570-7
Serie: Herkulesserien #4
Språk: Svenska
Antal sidor: 359
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: En belägrad förort. En försvunnen kvinna. En tidsfris på 24 timmar. 

Stallhagen hösten 2016. Tunnelbanan har brunnit och bussarna kär inte längre in i området. De kriminella gängen har tagit över helt, och när en polisbil sprängs i luften sätter myndigheten stopp för alla utryckningar. Så sprids en film i sociala medier. I grymma bilder skändas en unga kvinna och lämnas för att dö. Polisen slår en järnring kring förorten. Kriminalinspektör Zack Herry på Särskilda enheten ger sig ensam in för att hitta henne innan den väldiga polisstyrkan drabbar samman med de tungt beväpnade gängen. Men onda krafter arbetar i det fördolda för att ge honom hans livs svåraste utmaning. 

Heroine är fjärde delen i Herkulesserien. När myten om Augeas stall förvandlas till en ultramodern thriller blir förorten den krigszon vi räds i våra värsta framtidsdrömmar. 
(Goodreads.com)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Det här var en årets mest efterlängtade böcker, fjärde delan i Herkulesserien. Så när förlaget frågade om jag ville ha ett exemplar var jag inte sen med att tacka ja om man säger.

Det är alltid full fart i den här serien men frågan är om det inte är full fart hela tiden i Heroine, det är verkligen full fart från början till slut, nästan som en actionfilm och jag älskar det. Författarna Mons Kallentoft och Markus Lutteman har skrivit en riktigt bladvändare. Jag läser ut den här boken snabbare än någon av de andra delarna i serien.
Heroine är skrämmande verkliga och aktuella, med tanke på dom många händelser som har hänt i vissa förorter runt om i Sverige med upplopp. Helt sjukt när man tänker efter. Ska våra poliser få ha det sådär på sin arbetsplats?! Men det är nog en diskussion för ett annat forum än här.

Det jag också gillar väldigt mycket med den här boken är själva uppbygget med 24 timmar. Zach och hans kollegor har dessa 24 timmar på sig att lösa situationen innan allt brakar loss ordentligt.
Utan att avslöja för mycket så är ju Zack Zack annars vore väl konstigt. Och jisses en sådan cliffhanger på slutet. Hur ska man orka vänta på hans reaktion till den liksom. När kommer nästa bok i serien? Järna i förrgår om ni frågar mig.

Jag har som sagt verkligen gillat denna serie, men jag tycker att detta var den bästa hittills och faktiskt så hoppar den upp bland toppen av mina favoriter i denna genre. Herkules i den grekiska mytologin utförde ju 12 stordåd. Så jag hoppas verkligen att det blir 12 böcker som författarna skriver i den här serien med samma namn.

Betyg: 4 av 5

Böcker jag läst av Mons Kallentoft & Markus Lutteman: 
Zack
Leon
Bambi

Midvinterblod (Malin Fors #1)
Sommardöden (Malin Fors #2)

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bookmark förlag, tack för den.

4 kommentarer:

  1. Hej! Skulle du kunna hjälpa mig klura ut varför jag inte lyckas länka till Twingly? Jag skriver in mitt inläggs länk hos Twingly varenda gång, men det kopplar inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan. Men oj vad skumt att det inte funkar för dig. Jag är verkligen ledsen men vet inte varför det inte funkar för dig. Har de någon support man kan kontakta?

      Radera
  2. Jag börjar känna mig ganska ensam om att ha blivit lite besviken på denna :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då trist att du blev besviken.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.