onsdag 28 juni 2017

Paniken med hackat konto!

Jisses sådan stress jag haft denna vecka. Utöver mitt bokinstagram har jag en privat instragram för familj och vänner. Inte ett stort konto alls med ca 60 följare, alla jag känner. Jag fick mitt konto hackat för någon vecka sedan. Men jag lyckades få tillbaka det med hjälp av "glömt lösenord". I måndags var det åter igen hackat och jag var helt och hållet utlåts från mitt egna konto då idioten hade bytt ut min mail adress. Gick inte att komma in i det alls. Paniken kan ni ju tänka er. Ingenting fungerade. Jag blev helt livrädd för att personerna skulle börja lägga upp en massa olämpligt material och skicka och skriva en massa skit på andras konton samt att de skulle komma över en massa uppgifter.

IT-killen på mitt jobb kunde inte hjälpa mig utan bad mig återkomma på fredag när en annan är på plats som högst sannolikt skulle kunna hjälpa mig. Vänta till fredag, do not think so. Med hjälp av instagram lyckades jag få tillbaka mitt konto. Det var en procedur det med, jag var tvungen på olika sätt bevisa att det kontot var mitt, maila in bild på mig där jag håller upp en skylt med en massa grejer nedskrivet. Efter mycket om och men kunde de konstatera att jag ägde det konot, tack och lov. Jag fick tillträde till det. Fort som bara den avföljde jag varenda en och tog bort varenda bild, och så raderade jag det kontot . Vill inte riskera att få det hackat igen. Så nu har jag ett nytt privat. Trist att förlora bilderna såklart men det får vara så och börja om på ny kula.

Med det sagt mina vänner vill jag passa på att tipsa er hur viktigt det är att ha ett starkt och säkert lösenord. Tänk på att ni ska blanda stora och små bokstäver, använda siffror, bindestreck, tecken osv. Ett annat tips är att ni även aktiverar funktionen på era instagram konto som heter "tvåfaktorsautentisering". Det är ytterligare en säkerhetsfunktion. När det har aktiverats ombeds du att ange en sms-säkerhetskod eller reservkod i tillägg till användarnamn och lösenord som skickas till din mobil. Detta hade jag tack och lov lagt till. Ni kan läsa mer här om vad det är och hur ni gör. Detta underlättar avsevärt om ni skulle få hackade instagram konton.

Blev väldigt pladdrigt detta men ville ändå skriva det till er så ni skyddar er på bästa sätt och slipper den stress jag hade i två dagar.

Så efter denna stress ska jag väcka liv i denna blogg. Fin kväll på er.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset om tvåfaktorsautentisering! Det ska jag genast fixa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fixa det, det hjälpte mig så otroligt mycket.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.