måndag 29 maj 2017

TV-serie: The White Queen

Titel: The White Queen
Originaltitel: The White Queen
Premiär: 16 juni 2013
Längd: ca 59 min per avsnitt
Antal avsnitt: 10
Skådespelare: Rebecca Ferguson, Aneurin Barnard, Max Irons, Amanda Hale, Faye Marsay, David Oakes, Tom McKay, Caroline Goodall, Janet McTeer, James Frain
Genre: Drama | History | Romance
Sett på: C More
Betyg på IMDb: 7,8
Länk till IMDB

Handling: "Året är 1464 och en bitter strid om tronen rasar i England mellan två sidor av samma släkt. Huset York och huset Lancaster kämpar om makten och de tre maktfullkomliga kvinnorna Elizabeth, Margaret och Anne gör allt för att erövra kronan. Medan männen rustar för strid, förbereder sig kvinnorna för krig". 

Kommentarer: Jag har alltid varit svag för engelska kostymfilmer och serier och alla deras kungligheter och de intriger de skapar på hovet. Handlingen i The Whie Queen startar 1464 i England. Släkten York och Lancaster strider om tronen. The White Queen bygger på Philippa Gregorys bokserie om Rosornas krig, en serie jag velat läsa men fortfarande inte kommit mig för att läsa. Huvudrollen som drottningen spelas av svenska Rebecca Ferguson. 

Edvard IV är kung av England. En dag under en ek av alla ställen träffar han Elizabeth Woodville som väntar på kungen för att ta sig ett snack med honom om ett par saker hon är missnöjd med, det är go i den kvinnan kan jag säga. Givetvis blir de kära, och mot mångas protester gifter de sig ändå och Elizabeth blir drottning av England, och det är där maktkampen startar. 

Det här är en mini serie på 10 avsnitt. Det är skönt att ibland se en serie som inte håller på i all evighet utan faktiskt finns ett avslut efter en säsong. Jag fastnade redan efter första avsnittet, tyckte verkligen om första halvan av serien. I mitten så känns den lite utdragen, mycket upprepas men lyfter upp sig mot slutet. Ibland hoppas den oväntat långt fram i tiden, jag har precis lärt mig vilka alla barn är och vips så är de nästintill vuxna i nästa scen. Det blir även snurrigt att hålla reda på alla Henry, Richard, Edvard, Elizabeth, alla är döpta efter varandra, jag blir alldeles snurrig.  

Men annars så gillade jag den här serien. Det är en bra historisk serie, med romantik, krig, drama och en hel del konspirationer. Ett bra historiskt drama där jag även känner att jag lär mig något trots att säkert mycket är påhittat. En riktigt bra och välgjord mini serie helt enkelt. 

4 kommentarer:

  1. Jag började se den här serien, måste nog se färdigt den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det en riktigt bra serie :) Och så skönt att det bara finns 10 avsnitt.

      Radera
  2. Älskar den serien. Finns fortsättning på den också the White Princess även den väldigt bra :)

    Kan rekommendera bokserien. Favoriten är The Kingmakers Daughter som fokuserade på Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt bra serie. Jag såg att The White Princess fanns också, ska verkligen se den med :) Åh tack för rekommendationerna, ska se till att skaffa bokserien :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.