tisdag 27 september 2016

Restaurant Babylon av Imogen Edwards-Jones & Anonymous

Titel: Restaurant Babylon
Författare: Imogen Edwards-Jones & Anonymous
Förlag: Corgi
ISBN: 978-05-5216-712-3 
Språk: Engelska
Antal sidor: 316
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: What makes a restaurant hot? Whose name do you need to drop to get a table? Why is one place booked solid for the next nine months while somewhere equally delicious is as empty and inhostiable as the Gobi desert? 

Welcome to the restaurant business, where the hours are punishing, the conditions are brutal and the Chef´s Special has been languishing at the back of the fridge for the past three days. This is an industry plagued with obsessives. Why else do some chefs drive themselves craxy in pursuit of elusive Michelin stars, when in reality all they´re doing is making someones else´s tea? 

Nothing is left to chance: the lighting, the temperature or even the cut of the salmon fillet. There´s even a spot of psychology behind the menu. What do they want you to order? What makes them the most money? And why should you really hold back on those side dishes? 

In Restaurant Babylon, Imogen Edwards-Jones and her anonymous industry insider lift the lid on all the tricks of the food trade and what really makes this £90 billion a year industry tick. So please do sit down, pour yourself some heavily marked-up wine and make yourself comfortable (although we´ll need that table back by 8.30 sharp)
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Det här är den tredje boken jag läst av den här författaren. Jag har tidigare läst Hotel Babylon (handlar om hotellbranschen) och Air Babylon (handlar om flygbranschen). Det var verkligen underhållande böcker speciellt Hotel Babylon då jag själv jobbar på hotell och gjort så i många år.

Det är fiktivt men baserat på riktiga händelser och utspelar sig under 24 timmar, det är flera års berättelser som författaren valt att skriva som att det händer under 24 timmar. Hon har samlat information från anonyma källor som berättat om den bransch de jobbar i. Hur du ska bete dig för att bli uppgraderad till business class när du flyger, eller hur du ska få en uppgradering på ditt favorithotell etc etc.

Hotel Babylon och Air Babylon tyckte jag verkligen om, den här inte så mycket. Jag vet inte jag fastnade bara inte för den alls. Störde mig på alla karaktärer, allt tjatter som huvudkaraktären berättade. Jag känner ju till även restaurang branschen eftersom vi har ett par på mitt hotell. Men jag tyckte bara att denna var så tråkig och intetsägande. De andra har varit lite småroliga med rolig dialog, denna föll dock platt.

Jag har egentligen inte så mycket att säga om denna bok mer än att det inte var en bok för mig.

Betyg: 2 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.