tisdag 3 november 2015

Ishavspirater av Frida Nilsson

Titel: Ishavspirater
Författare: Frida Nilsson
Förlag: Natur & Kultur
ISBN: 978-91-2713-685-4
Språk: Svenska
Antal sidor: 394
Finns hos: Adlibris / Bokus 

Nominerad till Augustpriset 2015 i barn - och ungdomskategorin. Detta är den kategorin som jag är ambassadör för. 
************************************************************************************************************************************
Handling: Den fruktade piraten Vithuvud rövar bort barn och tvingar dem att hacka diamanter i en mörk och farlig gruva. Så fruktad att ingen vågar söka efter barnen och alla vet att ingen överlever länge i Vithuvuds gruva. Men den dag han tar Siris lillasyster, Miki, får han en motståndare han aldrig räknat med. Siri gör det som ingen annan vågar och ger sig ut på jakt efter Vithuvuds ö, trots att hon är livrädd själv. För hon vet hur rädd Miki måste vara i piratens våld, i gruvans mörka gångar, ensam. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: När jag bläddrade i denna bok insåg jag att Frida Nilsson har skrivit ett par böcker faktiskt som jag inte alls kände till.

Ishavspirater tar verkligen med mig på ett äventyr och jag fastnar för både Siri och berättelsen på en gång. Boken är på ca 400 sidor men den går otroligt fort att läsa, första dagen jag läste den läste jag ca 120 sidor på ca 1 timme och dagen efter läste jag ut den på ca 2 timmar. Den är även fint illustrerad här och var, detta höjde även stämningen i berättelsen.

Frida Nilsson har skapat en fin berättelse där det centrala är mod, samvete och systerskap. Siri är en modig liten flicka med skinn på näsan som ger sig ut på ett hejdundrande äventyr för att få tillbaka sin lillasyster. Boken påminner mig att även jag skulle göra allt i min makt för min egna lillasyster, skulle inte tveka en sekund att ge mig ut på sjön för att få henne tillbaka om jag skulle sättas i denna sits. Tyckte även om hennes fina vänskap med sjömannen Fredrik som hon lär känna längst med vägen. Boken tar även upp ett väldigt allvarligt ämne, barnslaveri som ständigt är aktuellt.

Språket är lättsamt, jag verkligen känner av kylan, vattnet och vintern i varje sida. 

Klart en bok som kan läsas av både barn och vuxna.  

2 kommentarer:

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.