måndag 4 maj 2020

En mors bekännelse av Kelly Rimmer

Titel: En mors bekännelse
Författare: Kelly Rimmer
Förlag: LB Förlag
ISBN: 978-91-7799-036-9
Original titel: A mother´s confession 
Antal sidor: 349
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: LB Förlag, stor tack!

Handling: En mamma skyddar alltid sitt barn...eller hur?

Olivia och David skulle kunna vara det perfekta paret. När deras dotter Zoe föds är lyckan fullkomlig. Men Olivia har blåmärken och drar sig undan från vännerna. Den som står dem närmast är Davids mamma Ivy, men hon vägrar att se tecken på att allt inte står rätt till.

När David tar livet av sig slås båda kvinnornas liv i spillror. Olivia försöker efter hand anpassa sig till sitt nya liv. Hon ska gå tillbaka till jobbet och skaffa en dagisplats åt Zoe. Men varför tittar alla så konstigt på henne när hon är ute med barnvagnen?

Kommentar: Jag har tidigare läst "Jag utan dig" av denna författare. "En mors bekännelse" dök upp här hemma som en överraskning för ett bra tag sedan, ni vet hur det är så mycket böcker så lite tid.
Jag är glad att jag äntligen tog tag i att läsa den.

Detta är verkligen ingen solskenshistoria. Det är en kvinna som blir både psykiskt och fysiskt misshandlad av sin man. Det är två berättare i denna historia, Oliva som i nutid berättar och svärmodern Ivy, vars berättelse börjar när David föddes och fram till nutid. Till slut mynnar båda berättelser ut i ett dramatisk avslöjande om hur David dog, ett avslöjande jag inte såg komma.
Givetvis tror moderna Ivy att David är den perfekta sonen som inte kan göra något illa och blundar för sanningen. Hon väcker så många känslor inom mig, jag blir så arg på henne att jag ibland inte ens orkar fortsätta läsa hennes delar. Jag vill säga att hon är med på att skapa detta monster, blir så frustrerad av att läsa hennes ursäkter och beteende.
Olivias kapitel gör mig arg av helt andra anledningar, det är oerhört gripande att läsa om hennes öde och det förtryck som hon utsätts för.

Detta är en start, tänkvärd och mycket gripande roman. Rekommenderas verkligen.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.