måndag 13 januari 2020

Solo av Jesper Stein

Titel: Soolo
Författare: Jesper Stein
Förlag: Bokförlaget Polaris
ISBN: 978-91-8864-755-9
Serie: Axel Steen #3
Antal sidor: 370
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Bokförlaget Polaris, stort tack!

Handling: I "Solo" är Axel Steens liv i en brant nedåtgående spiral när hans chef, Jens Jessen, får ett tips. 

Den ryska maffian har lyckats placera en mullvad centralt i den danska polismyndigheten. Vem går egentligen att lita på? Jens Jessen börjar diskret undersöka frågan, och till slut finns fem namn på hans lista över misstänkta. Bland dem är Axel Steen, vars accelererade narkotikamissbruk oc nära kontakt med Nörrebros kriminella kretsar bidrar till att göra saken värre. Axel närmar sig botten och överskrider sina personliga gränser i en desperat kamp för att rädda sitt redan tilltufsade rykte. Till råga på allt spelar hans ex-fru, Cecilie, en avgörande roll i frågan.

Kommentar: Jag gillar nog inte denna serie, dessvärre. Detta är den tredje boken i serien om Axel Steen. Och den tredje jag egentligen inte gillar. Jag klarar helt enkelt inte av huvudkaraktären, jag tycker genuint illa om honom, jag lyckas nog inte hitta något positivt med honom faktisk.
Här har hans narkotikamissbruk tagit över helt och hållet, det är bara droger, droger, droger, droger, droger överallt, den enda han lyckas med är att ta droger och har sex. Det hintas lite om att han kanske ska in på rehab i nästa bok, det vore inte en dag för sent. Jag har inget emot en och annan sexscen i en berättelse men här blir det bara för mycket av den varan som inte tillför handlingen absolut ingenting.

Ska jag säga något positivt så är det att författaren är väldigt skicklig på att förmedla miljöerna.

Betyg: 2 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.