söndag 24 november 2019

Det av Stephen King

Titel: Det
Författare: Stephen King
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0017-468-2
Original titel: It
Antal sidor: 1340
Finns hos: Adlibris / Bokus

Första meningen: "Skräcken som inte skulle upphöra förrän tjugoåtta år senare - om den nu någonsin upphörde - började, såvitt jag vet och kan berätta, med en båt gjord av en tidningssida som seglade fram i en rännsten som nästan svämmade över efter allt regnande."

Handling: Den lilla staden Derry i Maine ser ut som den typiska amerikanska småstaden trygg och sömnig med sina villaområden, snabbmatsställen och affärer. Men det är bara på ytan. I kloakerna under staden finns något som ligger på lur och iakttar. Där finns ondskan. Där finns Det. 

En gång på femtiotalet samlade ett kompisgäng sina krafter och trotsade Det. Förenade av känslan av att vara misslyckade och utstötta, lyckades de driva ondskan och skräcken tillbaka till de mörka djupt där den hör hemma. De lovar sedan varandra att samlas igen om Det någon gång skulle kolla tillbaka. 

Många år senare, när en serie ohyggliga mord och gåtfulla försvinnande på nytt skakar Derry, lyfter så Mike Hanlon telefonluren och kallar på sina barndomskamrater. Alla lämnar sina hem och familjer, sina vardagsbestyr och karriärer, för att ännu en gång trots skräcken och möta Det. 

Kommentar: Jag är egentligen inte en person som gillar att läsa skräck eller njuter av skräck, jag är på tok för lättskrämd, njuter inte alls av denna genre. Jag såg originalfilmen "Det" när jag var på tok för liten, sedan dess sitter min skräck i för clowner, jag är fullkomligt livrädd för dem. Finns inget mysigt med överhuvudtaget.

Varför jag då skulle läsa boken är en bra fråga. Men nu är den iallafall läst. Jag måste säga att jag är nog lite besviken. För mig som är lättskrämd så skrämmer den mig inte så värst mycket. Visst innehåller den en del otäcka inslag, och clowner skrämmer fortfarande livet ur mig men den var inte så läskig som jag hade förväntat mig.

Jag har läst ca 5 Stephen King böcker tidigare, som jag upplever det tar det ofta lång tid innan något börjar hända i hans böcker. Jag har inget emot tegelstenar men denna hade gott kunnat vara ca 400-500 sidor kortare, hade inte behövt vara en bok på 1340 sidor. Det blir liksom för långrandigt och segt i vissa partier, boken hade vunnit på att dragit ner en del av berättelsen. Det blir för långdraget med alla oändliga detaljer av miljö, familjeförhållande,  karaktärer, mardrömmar etc. Jag känner liksom bara kom till saken någongång.
Jag uppskattar dock hans förmåga att skriva om utsatta barn. Jag saknar dock att veta vad som hände med de överlevande.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.