söndag 6 oktober 2019

Sveket av Linwood Barclay

Titel: Sveket
Författare: Linwood Barclay
Förlag: Louise Bäckelin Förlag
ISBN: 978-91-7799-067-3
Original titel: Broken promise
Serie: Promise Falls #1 
Antal sidor: 457
Finns hos: Adlibris / Bokus

Första meningen: "Jag avskyr den här staden."

Handling: David Harwood är journalist och lever med sin nioårige son i Boston. Hans fru dog för ett par år sedan och när David förlorar jobbet ser han ingen annan utväg än att återvända till sitt föräldrahem i Promise Falls. 

En dag åker han hem till sin kusin Marla och blir förvånad över att hon har ett litet barn hos sig. Ett barn som Marla säger att en ängel lämnat hos henne. När David samma dag får höra att en ung kvinna hittats mördad i sitt hem och att hennes lilla barn saknas får han onda aningar. Samtidigt börjar andra underliga saker hända på orden. 

Kommentar: Denna författare har ju skrivit ett par böcker men detta är den första jag läser skriven av honom, "Sveket" är den första delen i Promise Falls-trilogin. Jag fick hem del 2 i denna serie av förlaget men jag är ju en sån som måste läsa serier i ordning så jag klickade hem denna eftersom detta är en författare jag varit sugen på ett tag.

Riktigt klurig och spännande deckare. Lite humoristisk är den också och såklart en hel del cliffhangers. Gamla undangömda hemligheter kommer upp till ytan, man har ständigt känslan att man inte ens kan lita på sina närmaste. Det är en del trådar att hålla reda på men det blir inte rörigt. Slutet kändes dock lite stressat. Ser fram emot att läsa nästa del.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.