söndag 20 oktober 2019

Råttkungen av Pascal Engman

Titel: Råttkungen 
Författare: Pascal Engman
Förlag: Bookmark Förlag
ISBN: 978-91-8885-944-0
Serie: Vanessa Frank #3
Antal sidor: 428
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Bookmark Förlag, stort tack!

Första meningen: "Affischen, som det stod Kärlek. Systerskap. Musik. på, var röd av blod."

Handling: En ung kvinna hittas död i sin lägenhet i Täby, knivhuggen över tjugo gånger i bålen. Polisinspektör Vanessa Frank tar sig ann utredningen med en gäckande känsla av att det är något avgörande som inte stämmer. 

I svallvågorna av feminismens framgångar, breder ett digitalt nätverk av kvinnohatare ut sig. De kallar sig incels, får sin livsluft i internets mörkaste vrår och förenas i sin vilja att söka upprättelse från de kvinnor som aldrig bemödat dem en blick. När idé ska omvandlas till handlin står mångas liv på spel.   

Kommentar: På bokens framsida finns ett citat av Camilla Läckberg: "En bok man måste läsa. en riktig bladvändare, från första till sista sidan." Inget kunde vara mer sant! Pascal Engman är numera officiellt en av mina absoluta favoritförfattare. "Råttkungen" går helt enkelt inte att lägga ifrån sig innan sista ordet är läst, det här är så bra!

I Råttkungen är det hat och våld mot kvinnor som står i fokus, vilket tyvärr alltid är aktuellt. Och den så kallade incel-rörelsen, En rörelse som betyder ofrivilligt celibat, heterosexuella män som lever utan partner, har haft lite eller ingen erfarenhet alls av sex och kärlek.
Vi får återse Vanessa och Nicolas som vi mötte i Eldslandet, två karaktärer som jag verkligen gillar. Pascal har en förmåga att skildra sina karaktärer och personer på ett sånt sätt att jag blir så berörd och verkligen känner för dem. Jag är uppvuxen i Bredäng, så jag känner till Nicolas gata och de områden mycket väl. Bor i Farsta sedan 1999, så den här Sky Baren känner jag mycket väl till och de karaktärer som han gestaltar som vistas där, kan ana mig vilka dessa karaktärer är inspirerade av. Vanessa som sagt är en karaktär jag verkligen gillar, hon är kaxig och tuff men här får vi se flera sidor av henne och vad som fått henne till att bli den hon är. Relationen mellan grannflickan Celine och Nicolas får mitt hjärta att knytas åt, mitt hjärta brister för henne då hon växer upp under miserabla förhållanden. Så fint hur hon får utvecklas och blir en väldigt viktig karaktär i boken, hoppas hon återkommer i nästa del.

Sammanlagt är "Råttkungen" en fantastisk, välskriven och spännande thriller. Pascal Engman kommer bli en av de största författare vi har inom spänningsgenren. Jag längtar redan ihjäl mig till nästa bok av honom. Har du ännu inte läst denna författare ska du inte vänta längre, gör det på en gång, lägg alla andra böcker åt sidan!

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.