söndag 27 oktober 2019

I denna stilla natt av Mari Jungstedt

Titel: I denna stilla natt
Författare: Mari Jungstedt
Förlag: Bonnier Pocket
ISBN: 978-91-7429-757-7
Serie: Anders Knutas "2
Antal sidor: 338
Finns hos: Adlibris / Bokus

Första meningen: "För första gången på en vecka sprack himlen upp."

Handling: Snön viner över Gotland när fjortonåriga fanny försvinner spårlöst på väg hem från stallet. Medan kriminalkommissarie Anders Knutas och hans kolleger utreder hennes liv växer bilden fram av en flicka med en alkoholiserad mamma, en frånvarande pappa och ett alltför stort ansvar för hemmet. En påtagligt ensam flicka. Men hon har träffat någon i hemlighet. 

Kan det finnas ett samband med mordet på fotografen Henry Dahlström ett par veckor tidigare? Knutas söker intensivt efter ledtrådar, pressad av ett växande medieintresse. Inte minst från tv-reportern Johan Berg som har återvänt till ön för att bevaka händelserna.

Kommentar: Om man kan säga småtrevligt om en deckare så gör jag det, detta är en småtrevlig deckare helt enkelt. Kräver inte mycket av läsaren, handlingen går snabbt framåt utan en massa krusiduller. Helt ok intrig, underhållande bok som man kanske inte kommer komma ihåg längre fram men funkar för stunden. Jag lyckades lista ut vem mördaren var rätt tidigt men spänningen höll ändå hela vägen till slutet.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.