söndag 13 oktober 2019

Döden kvittar det lika av Anne-Marie Schjetlein

Titel: Döden kvittar det lika 
Författare: Anne-Marie Schjetlein
Förlag: Hoi Förlag
ISBN: 978-91-7557-881-1
Serie: Andreas Nylund #1
Antal sidor: 234 - ebok
Finns hos: Adlibris / Bokus

Första meningen: "Flickan var lika udda i den lilla stugan som en flaska champagne hade varit."

Handling: "Förresten Andreas, du känner henne!" Röda lockar faller över bårens kant och Andreas hjärta stannar. hemma i den fashionable villan finns hans fru och barn men medvetslös på båren framför honom i akutrummet ligger hans livs kärlek. 

Olyckan får sanningar att bubbla upp till ytan medan Andreas försöker hålla ställningarna. Hans fru försöker förgäves berätta för honom vad hon vet, men är det hans som stöter henne ifrån sig eller hon som drar sig undan? Det förflutna spelar ut sina kort. 

Runt människorna på ett sjukhus i Hamlstad utspelar sig livet i sin mest dramatiska form. Sjukhusets kulvertar vindlar sig likt livsuppehållande kärlträd kring trasiga människor som söker kärlek men finner ensamhet, svartsjuka och ond bråd död.  

Kommentar: Jag är ju en sån som måste läsa serier i den ordning de kom. Jag har fått hem del 3 och 4 i denna serie som spontanutskick av förlaget. Men jag vill såklart läsa dem i ordning då detta är en serie jag varit intresserad av ett tag. Jag lånade denna som e-bok på biblioteket.

"Döden kvittar det lika" är en deckare/relationsdrama som utspelar sig i sjukhusmiljö. Vad jag förstått så är eller har författaren arbetat som sjuksköterska, så hon skildrar miljöerna på ett mycket trovärdigt sätt. Sjukhusmiljön passar utmärkt till en deckare. Vi kastas snabbt in i handlingen, genom tillbakablickar får vi reda på hur de olika karaktärerna är knutna till varandra.
Jag ogillar otrohet vilket gör att jag absolut inte fastnar för Andreas. Hur svårt ska det vara att avsluta relationen med fun och skilja sig. Storyn om den lilla flickan var väldigt spännande, jag lyckades dock räkna ut vem hon var.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.