tisdag 16 juli 2019

Hypnotisören: Black Edition av Lars Kepler

Titel: Hypnotisören: Black Edition
Författare: Lars Kepler
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0018-044-7
Serie: Joona Linna #1
Antal sidor: 537
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Albert Bonniers Förlag, stort tack.

Handling: 2009 inledde kriminalromanen Hypnotisören ett av Skandinaviens mest framgångsrika författarskap någonsin. Denna labyrintiska thriller som började med att Joona Linna tar hjälp av hypnotisören Erik Maria Bark för att förhöra ett svårt skadat vittne har hittills kommit ut i sextio länder. 

Nu har författarna skrivit om Hypnotisören för att fira 10-årsjubileet. Meningen är att Black Edition ska återspegla hur mycket Lars Kepler har utvecklats som thrillerförfattare sedan debuten. Tempot har pressats upp, kapitlen har stramats till, dialogen är omskriven, nya scener har tillkommit och Jonna Linna har fått en större roll. 

Om du redan har läst Hypnotisören men har lust att återvända, kommer du att uppleva skillnaden även om grundberättelsen förstås är densamma.   

Kommentar: Jag läste Hypnotisören när den kom för 10 år sedan. Jag minns inte så mycket av boken eftersom man läst en och annan bok sedan dess. Det jag minns däremot är att jag älskade den, Lars Kepler hör till en av mina favoritförfattare. Jag blev så glad när denna damp ner från förlaget här hemma. Härligt att få läsa den från början igen.

Precis om förra gången jag läste den så älskade jag den, riktigt spännande en bladvändare kan man säga då det inte går att sluta läsa en Kepler bok innan den är utläst. Nu kan jag på rak arm inte säga vilka scener och dialoger som är omskrivna då jag först läste den för som sagt 10 år sedan. Den är i stort sett spännande från början till slut, dock ett segt parti i mitten men även där var det ändå intressant.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.