måndag 15 april 2019

Film: Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

Titel: Fantastiska vidunder: Grindewalds brott
Originaltitel: Fantastic Beasts: The Crimes of Grindewald
Premiär: 14 november 2018 (Sverige) 
Längd: 2 h 14 min
Skådespelare: Johnny Depp, Eddie Redmayne, Zoe Kravitz, Callum Turner, Ezra Miller, Jude Law, Dan Fogler, Alison Sudol, Katherine Waterston, Claudia Kim
Genre: Adventure ┃Family ┃Fantasy
Betyg på IMDb: 6,7
Länk till IMDb

Handling: "Grindewald har lyckats undkomma arresten och har bestämt sig för att samla anhängare som inte får veta sanningen om hans egentliga agenda: att uppfostra renblodstrollkarler till att styra över alla icke-magiska varelser. I ett försök att hindra Grindewalds planer, tar Albus Dumbledore hjälp av sin tidigare elev Newt Scamander, som går med på att hjälpa till ovetandes om vilka faror som väntar. Såväl kärlek som lojalitet testas, även hos trogna vänner och inom familjer, i en alltmer uppdelad värld."

Kommentarer: "The crimes of Grindewald" är den andra delen av det som ska bli fem filmer i denna serie. Denna tar vid strax efter föregångaren, Grindewald är fängslad och sitter i fängelse i New York. När han ska förflyttas till rättegången i London lyckas han fly. Dumbledore som än inte blivit rektor på Hogwarts utan lärare tar kontakt med Newt. Han misstänker att Grindewald vill värva Credence, så kan skickar Newt till Paris där de båda gömmer sig.

Tvåan är spännande och magisk precis som föregångaren, om än lite svagare än ettan. Denna är på tok för lång för sitt eget bästa. Det är vackra miljöer, gott om magiska scener i trollkonster och svartkonst. Denna är mycket mörkare, mer liv och rörelse. Enligt mig så är filmens största svaghet skurken Grindewald. Man har liksom byggt upp och hypat honom som otroligt skrämmande. Han är helt enkelt inte det. Visst han är ingen charmknutte och Johnny Depp gör sitt men jag blir inte så övertygad av honom, i jämförelse med Voldermort är han en fis i rymden.

Jag kände mig lite snuvad på konfekten över Dumbledore. Visst är detta inte en film om just Dumbledore men allt prat inför filmen kändes kretsade runt just honom Jude Law som spelar en ung Dumbledore. Jude är utmärkt i rollen och har korta men betydelsefulla scener, lite för lite enligt mig men jag hoppas och antar att vi kommer få se mer av honom i kommande filmer för jag längtar verkligen efter att få se mer av just honom. Så kul att få se Hogwarts igen.

Jag har enorm ormskräck så att se Nagini i Harry Potter filmerna var allt annat än mysigt. Här får vi träffa Nagini i mänsklig form. Trots min skräck för ormar var det intressant att ta del av hennes historia. på 1920-talet vad hon alltså människa med förbannelse som gör att hon för eller senare förvandlas till ett djur permanent, en hemlighet som JK Rowling suttit på i 20 år. Ska bli intressant att se hur det kommer sig att hon hamnar hos Voldermort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.