fredag 5 april 2019

Bergtagna av Frida Arwen Rosesund

Titel: Bergtagna
Författare: Frida Arwen Rosesund
Förlag: Mörkersdottir Förlag
ISBN: 978-91-7599-117-7 
Språk: Svenska
Antal sidor: 251
Finns hos: Adlibris / Bokus
*******************************************************************************
Handling: Unga män och barn försvinner i de norrländska skogarna, en man hålls instängd av sin fru i källaren, ett äktenskap är på upphällningen och en flicka kommer tillbaka, en flicka som har blivit vuxen i sinnet och bär på hämnd i sitt bröst. 

(Goodreads.com)
--------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: "Bergtagna" är en omarbetning av författarens bok "Förvriden" som kom ut 2009. Den här boken ska tydligen vara en skräckbok. Jag kan väl säga att det tycker jag inte att det är. Jag blev absolut inte rädd. Nu är skäck ingen genre som jag läst så mycket av men jag skulle inte klassa den här boken som skräck iallafall. Jag skulle klassa den som övernaturlig.

"Bergtagna" har en mycket intressant kombination av gammal folktro, och modern tid. Just den äldre folktron tyckte jag var riktigt intressant att läsa om. Här kan man nästan säga att det är skogen och de väsen som vistas där i de norrländska skogarna som har huvudrollen, man riktigt känner doften av skogen. Handlingen går fint framåt och mystiken byggs upp sida efter sida.

Boken är skriven ur flera personers perspektiv, kände lite i början att det blev lite rörigt men efter ett tag så hänger man med hur de hänger ihop och vem som är vem.

Betyg: 3 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Mörkersdottir Förlag, tack för den.

2 kommentarer:

  1. Den har jag också läst och recenserat. Jag tyckte den var mer spännande än att man blev rädd också. Ha en fin kväll kram från Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande bok men vidare skrämd blev jag inte :) Men en läsvärd bok :) Kramar

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.