lördag 16 mars 2019

Silvervägen av Stina Jackson

Titel: Silvervägen
Författare: Stina Jackson
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-891-9 
Språk: Svenska
Antal sidor: 296
Finns hos: Adlibris / Bokus
************************************************************************************
Handling: Det är sommar. Sedan tre år tillbringar Lelle nätterna med att köra bil. Han kör utmed väg 95 som skär genom landet från Skellefteå i nordvästlig riktning förbi Arvidsjaur, Arjeplog. För tre år sedan försvann hans dotter spårlöst och hennes försvinnande gnager sönder Lelle inifrån. 

Samtidigt anländer Meja och hennes mamma till samma lilla ort. Meja är i samma ålder som Lelles dotter var när hon försvann. Medan höstens mörker närmar sig knyts Lelles och Mejas öden ihop och när ytterligare en ung flicka försvinner förstår vi att deras liv för evigt kommer att vara ihoptvinnade. 

(Goodreads.com) 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: Silvervägen har väl inte undgått någon, den har fått bra recensioner överallt. Den blev utsedd av Svenska deckarakademin till Årets bästa svenska kriminalroman 2018. Man blir ju lite rädd när man ska påbörja en hypad bok, man går in med höga förhoppningar. Jag ställer mig i hyllningskören, den här boken är precis så bra som alla säger att den är. Vilken fantastisk bok, den slukade mig totalt.

Jag älskar hur hela stämningen är uppbyggd och att handlingen utspelas i Norrland. Man verkligen känner av den norrländska känslan och stämningen. Handlingen utspelar sig på en liten avlägsen ort med många lögner och hemligheter. I första halvan av boken händer inte så mycket utan vi får lära känna en hel del karaktärer. Jag misstänkte väl ganska tidigt hur det egentligen låg till och vem den skyldige var men det gjorde absolut ingenting för det är så bra skrivet och intressant. Det är inte en fartfylld thriller, det är en bok som griper tag om en. Det här är en historia som kommer att stanna kvar hos mig länge.

Jag lider med Lelle, och det är han som stannar kvar inom mig länge. Jag lider så med honom att han inte kan gå vidare och behöver veta vad som hänt hans dotter Lina. Jag kan knappt föreställa mig hur det är för en förälder att förlora ett barn på detta sätt, ja att förlora ett barn överhuvudtaget. Det är så fint hur han försöker ta hand om Meja, en annan person som verkligen fångar mitt hjärta.

Silvervägen är en oerhört stark roman. Stina Jackson har ett otroligt målande språk som skapar en oerhört stark stämning över hela boken, detta är en berättelse som går rakt in i hjärtat. Jag hoppas verkligen att Stina fortsätter att skriva böcker för jag vill klart läsa mer av denna författare.

Betyg:  4 av 5

2 kommentarer:

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.