lördag 23 mars 2019

Kastanjemannen av Sören Sveistrup

Titel: Kastanjemannen
Författare: Sören Sveistrup
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0017-855-0
Original titel: Kastanjemanden 
Språk: Svenska
Antal sidor: 558
Finns hos: Adlibris / Bokus
*************************************************************************************
Handling: En kvinna hittas brutalt mördad på en lekplats i Köpenhamn. Vid kroppen finner man en liten figur gjord av två kastanjer och tändstickor. När figuren undersöks upptäcker man fingeravtryck från en ung flicka som spårlöst försvann för mer än ett år sedan. 

Samtidigt som polisen jagar en mördare letar de också efter spår som kan leda dem till den lilla flickan, tänk om hon fortfarande lever?

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: Den här boken har jag varit sugen på att läsa enda sedan Albert Bonniers Förlag gjorde ett smart utskick genom att skicka ut ett par kastanjer i en liten låda till olika bokinstagramare och bloggare. Detta lät verkligen som en bok i min smak.

Detta är författaren Sören Sveinstrups debutbok. Han ligger bakom serierna Brottet och The Killing, Brottet har jag inte sett men The Killing har jag sett och den älskade jag. Så jag förstod ju att detta skulle bli bra när jag började läsa. Sedan är jag även svag för danska författare, de som Svenska och Norska författare skriver bra deckare och thrillers.

Detta är en fantastisk bok med sina 558 sidor. Boken fångar mig direkt. Det märks att författaren är en skicklig manusförfattare. Spänningen finns där från första sidan, man slängs direkt in i handlingen. Kastanjemannen är en skrämmande, blodig, läskig och ibland äcklig historia. Spänningen håller hela vägen. Författaren avslöjar bit för bit, men inte allt på en gång så man är som läsare hela tiden nyfiken och spänd på vad som ska ske. Han tar upp många tunga ämnen, det är en mörk berättelse som ger olust och obehag. Man får ta del av många olika livsöden, våld mot kvinnor, barn som far illa och hur de blir svikta av både samhället och föräldrar, obehagligt är bara förnamnet. Spännande är det iallafall. Historien vänder hit och dit, jag hade faktiskt ingen aning vem som var Kastanjemannen förrän det avslöjades.

Jag tycker om båda poliserna i boken, dem vill jag gärna träffa igen så jag hoppas på att Sveistrup kommer att skriva en uppföljare. Det känns nästan som en film eller tv-serie. Jag skulle bli förvånad om inte den kommer att filmas inom kort.

Betyg: 4 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Albert Bonniers Förlag, tack för den.

4 kommentarer:

  1. Det låter som en bok i min smak. Och så kul att få en låda med kastanjer, det hade jag också velat få :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan verkligen rekommendera den, så bra. Förlaget tänkte verkligen till med sitt utskick :)

      Radera
  2. Jag hoppas ju att den här snart kommer ut i pocket ;)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.